воскресенье, 26 апреля 2015 г.

В. В. Волощук м. Хмельницький (Методика викладання ІМ)


ШЛЯХИ І ПРИЙОМИ АКТИВІЗАЦІЇ МОВЛЕННЄВОЇ ВЗАЄМОДІЇ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНШОМОВНОГО СПІЛКУВАННЯ
Як відомо, активізація взаємодії учнів - це загальнодидактична проблема, яка в повній мірі притаманна особливостям навчального предмета іноземна мова. Ідея такого підходу (у рамках особистісно-орієнтованого навчання) досить привабливо стимулює педагогів шукати шляхи її реалізації. Так як навчання орієнтоване на особистісні характеристики, попередній досвід, рівень інтелектуального, морального і фізичного розвитку учня, особливості його психіки (пам'яті, сприйняття, мислення), то мова повинна йти не просто про використання окремих прийомів навчання взаємодії в класах, як це іноді представляється, а про особливості всього процесу навчання, виборі відповідних технологій, в даному випадку шляхів і способів активізації мовленнєвої взаємодії учнів на уроці іноземної мови [4, 35].
У світовій практиці відомі різні напрямки в активізації мовленнєвої взаємодії учнів на уроці. Завдання полягає в тому, щоб показати, які з них найбільш прийнятні в умовах класно-урочної системи. Організувати справжню iнтеракцiю учнів на уроці іноземної мови можна шляхом більш широкого застосування можливостей:
1)        комунікативного методу, зокрема, таких його прийомів, як: інформаційний розрив (information gap), перекодування інформації, інтерв'ю (парне, групове, заочне) та ін;
2)        ігрової методики, головним чином різних рольових ігор, побудованих на автентичних ситуаціях;
3)        проблемної методики, зокрема прийомів мозкової атаки (brainstorming), дискусії, дебатів та ін.;
4)        навчання у співпраці, в різних його варіантах.
Досвід навчання у співпраці представляється найбільш цікавим як загальнодидактичний концептуальний підхід, особливо якщо врахувати той факт, що дана технологія цілком органічно вписується в класно-урочну систему, дозволяє найбільш ефективно досягати прогнозованих результатів навчання і розкривати потенційні можливості кожного учня. Враховуючи специфіку предмета «іноземна мова», ця технологія може забезпечити необхідні умови для активізації пізнавальної діяльності та мовної взаємодії учнів в рамках парної, групової та командної роботи, надаючи кожному з них можливість усвідомити, осмислити новий мовний матеріал, отримати достатній обсяг усної практики на уроці для формування і розвитку необхідних навичок і вмінь [5, 85].
Технологія навчання у співробітництві була розроблена трьома групами американських педагогів: Р. Славіним, Р. Джонсоном і Д. Джонсоном, а також групою Е. Аронсона. Основна ідея технології - створити умови для активної спільної діяльності учнів, враховуючи індивідуальні особливості кожного з них.
Варіанти навчання у співпраці.
1. Навчання в команді (STL, Student team learning). Коротко воно зводиться до трьох основних положень:
а) команди / групи отримують одну нагороду на всіх у вигляді оцінки в балах, сертифіката, значка відмінності, похвали, інших видів оцінки спільної діяльності; групи не змагаються один з одним, тому що всі вони мають різну планку і їм дається різний час для її досягнення;
б) «індивідуальна» відповідальність кожного учня означає, що успіх або неуспіх всієї групи залежить від успіхів або невдач кожного її члена;
в) рівні можливості для досягнення успіху (це означає, що кожен учень приносить очки своїй групі, які вона заробляє шляхом поліпшення своїх власних попередніх результатів);
г) учитель повинен диференціювати складність і обсяг завдання в залежності від рівня навченості учнів (якщо сильному учневі, наприклад, щоб отримати відмінну оцінку необхідно виконати 10 завдань, то середньому, скажімо, 8, а слабкому 6; всі бали підсумовуються, і групі виставляється середній бал за даний тест) [3, 15].
Варіантами навчання в команді можна вважати: а) індивідуально-групову (student-teams-achievement divisions-STAD) і б) командно - ігрову (teams-games-tournament-TGT) роботу.
2. Другий варіант організації навчання у співпраці розробив Е. Аронсон і назвав його «мозаїчна головоломка» (jigsaw). Суть цього підходу така: учні організовуються в групи по 4-6 чоловік для роботи над навчальним матеріалом, який поділено на фрагменти (логічні та смислові блоки). Така робота на уроках іноземної мови організується в основному на етапі творчого застосування мовного матеріалу. Наприклад, при роботі над темою «Подорож» можна виділити різні підтеми: подорож морем, літаком, поїздом, пішки, на машині. Або ж: вибір маршруту, замовлення квитків, збір багажу, замовлення місць у готелі і т.п. Кожен член групи знаходить матеріал за своєю підтемою. Потім школярі, які вивчають одне і те ж питання, але працюють у різних групах, зустрічаються і обмінюються інформацією з даного питання. Це називається «зустріччю експертів». Потім учні повертаються у свої групи і навчають всього нового, що дізналися, товаришів у своїй групі. Ті, у свою чергу, розповідають про свої частини завдання. зрозуміло, все спілкування ведеться на іноземній мові. Оскільки єдиний шлях правильно зрозуміти зміст інформації та адекватно передати її іншим - це уважно слухати своїх партнерів, то учні самі зацікавлені в тому, щоб їхні товариші виконали своє завдання. В кінці роботи учням задаються питання по всій темі, відповісти на які повинен уміти кожний учень. Учні однієї групи має право доповнювати свого товариша. Вчитель веде облік балам, оголошуючи лише кінцевий результат, щоб не перетворювати обговорення у спосіб заробляння балів.
Р. Славін розробив варіант технології «мозаїчна головоломка-2» (jigsaw -2), який передбачає роботу групами по 4-5 чоловік. Вся команда працює над одним і тим же матеріалом, але при цьому кожен член групи отримує свою підтему, яку розробляє особливо ретельно і стає експертом з даного питання. Експерти з різних груп зустрічаються і обмінюються інформацією. В кінці циклу всі учні проходять індивідуальний контроль. Результати підсумовуються, а команда, яка набрала найбільшу кількість балів, отримує нагороду  [ 1, 9 ].
3. Ще один варіант навчання у співпраці - «вчимося разом» (learning together), розробили Д. Джонсон і Р. Джонсон. Клас ділиться на групи по 3-4 людини. Кожна група отримує одне завдання, що є частиною будь-якої великої теми, над якою працює весь клас. Наприклад, весь клас працює над тією ж темою «Подорож». Всі разом виробляють маршрут і вид подорожі. Потім кожній групі дається завдання підготувати свою частину: розробити програму перебування групи туристів в кінцевій точці маршруту; замовити квитки для всієї групи, готель; підготувати багаж. У результаті спільної роботи окремих груп і всієї групи в цілому досягається засвоєння матеріалу в повному обсязі. У процесі роботи групи спілкуються між собою, беручи участь у колективному обговоренні, уточнюючи деталі, пропонуючи свої варіанти, задаючи питання один одному. Треба мати на увазі, що вся необхідна лексика по темі повинна бути засвоєна в ході попередньої роботи на інших уроках. Тому даний урок відводиться суто мовній практиці, комунікативної діяльності [ 2, 10 ].
Практичне навчання у співпраці - це навчання в процесі спілкування: спілкування учнів один з одним, учнів з учителем (обов'язково іноземною мовою), в результаті якого і виникає такий необхідний контакт. Це соціальне спілкування, оскільки в процесі його учні по черзі виконують різні соціальні ролі: лідера, виконавця, організатора, доповідача, дослідника.
Важливо й інше. У сучасній освіті все більшого значення набуває проблема автономності учнів. Учні повинні самостійно здобувати знання, відшукувати додатковий матеріал, критично осмислювати отриману інформацію, вміти робити висновки, аргументувати їх, маючи в своєму розпорядженні необхідні факти, вирішувати виникаючі проблеми. Навчання у співробітництві здатне допомогти в автономізації навчання і одночасно підготувати до більш складних видів діяльності з інформацією - при використанні, наприклад, методу проектів.
Література
1. Андрєєва Г. М. Социальная психология / Андрєєва Г. М. – М. : Наука, 2000. – 124 с.
2. Аппатова Р. С. Проблема навчання на уроці іноземної мови / Аппатова Р. С. – К., 2000. – 50 с.
3. Зімняя І. А, Іллінська Є. С. Психологічний аналіз уроку англійської мови / І. А. Зімняя, Є. С. Іллінська.  – М. : ІЯШ, 2000. – 30 с. 
4. Кукліна С. С. Колективная учебная деятельность в группе на етапе усовершенствования навыков инностранова общения / Кукліна С. С. – М. : наука, 2000. – 60 с.
5. Полат Є. С. Метод проектов на уроках английского  языка / Полат Є. С. – М. : Наука, 2000.  – 125 с.  

Комментариев нет:

Отправить комментарий