воскресенье, 26 апреля 2015 г.

А. В. Михальчевська м. Хмельницький (Методика викладання ІМ)


ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СОЦІОЛІНГВІСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ЗА ДОПОМОГОЮ АВТЕНТИЧНИХ ВІДЕОФІЛЬМІВ
Проблема використання технічних засобів навчання та дидактичних матеріалів у навчанні іноземних мов не є новою. Дослідженням можливостей використання технічних засобів у навчальному процесі займалися С. І. Архангельський, Б. А. Бенедиктов, М. В. Ляховицький, А. Г. Молибог, Л. П. Пресман, особливості та переваги використання звукозапису та ефективність використання технічних засобів у навчанні мовних аспектів були розглянуті І. М. Берманом, Н. І. Бичковою, Н. Г. Головкіною, І. М. Кошманом, А. С. Лур’є, Н. К. Скляренко, Е. Stack, використання комп'ютера у процесі навчання досліджували І. Є. Булах, І. Н. Горєлов, Т. В. Григор’єва, J. Baurmann, Р.Berlinhof, J.Higgins та ін.
На думку відомих науковців В. А. Артемова та А. С. Лур’є, застосування технічних засобів у процесі навчання іноземних мов надає можливість:
1)    створити природнє мовленнєве середовище як вагомого чинника унавчанні іноземних мов;
2)    підвищити зацікавленість студентів у вивченні іноземних мов;
3)    використовувати диференційований підхід до навчання;
4)    здійснити інтенсифікацію навчального процесу.
Ефективність використання технічних засобів навчання визначається, головним чином, за трьома аспектами:
1)    параметрами й можливостями технічних засобів та їх використанням у конкретних умовах;
2)    якістю дидактичного матеріалу;
3)    вміннями вчителя й учнів використовувати технічні засоби навчання і дидактичні матеріали.
Оскільки оволодіння іноземною мовою як засобом міжкультурного спілкування відбувається в умовах відсутності природнього середовища спілкування, то використання автентичних відеофільмів при формуванні соціолінгвістичної компетенції належить особлива роль. Саме вони є ефективним засобом формування соціолінгвістичної компетенції в усному спілкуванні, головним чином тому, що демонструють цілісні сценарії, наочно представляють соціокультурну реальність, контекст і ситуацію спілкування у вербальному і невербальному плані вираження; дозволяють формувати в учнів стійкі асоціації певного ситуативного контексту [3, 128].
На нашу думку, особливість відеофільмів полягає в тому, що вони можуть зображати комунікативні ситуації найбільш повно. Більш того, використання відеозаписів на уроках англійської мови сприяє індивідуалізації навчання і розвитку вмотивованості мовленнєвої діяльності учнів. При використанні відеоматеріалів на уроках розвиваються два види мотивації: самомотивація, коли матеріал цікавий сам по собі, і мотивація, яка досягається тим, що учневі демонструється, що він може зрозуміти мову, яку вивчає. Це приносить задоволення і додає віру в свої сили і бажання до подальшого вдосконалення. Необхідно прагнути до того, щоб учні отримували задоволення від відеоматеріалу саме через розуміння мови, а не тільки через цікавий сюжет.
Тому, відбір автентичних фільмів з метою формування соціолінгвістичної компетенції слід проводити з урахуванням наступних критеріїв:
1)    відповідність рівню комунікативної компетенції учнів, їх інтересам і потребам в цілому;
2)    наявність істотного освітнього потенціалу, який спрямований на виховання і розвитоквідповідних навичок в змісті фільму, що реалізується впроцесіроботи над ним (наприклад, при його обговоренні);
3)    відображення у фільмі сучасної реальності англомовного суспільства;
4)    діапазон, який містить у фільмі соціокультурну і соціолінгвістичну інформацію, яка відображає різні сфери спілкування і комунікативні ситуації.
Використання автентичних фільмів у процесі оволодіння учнями англійською мовою як засобом формування соціолінгвістичної компетенції вимагає від вчителя проведення певної підготовчої роботи, а саме:
         1.        розбити фільм на робочі більш-менш логічно завершені епізоди, які зазвичай збігаються з поділом на сцени;
         2.        скласти монтажний лист (скрипт) до кожного робочого епізоду, тобто письмово зафіксувати всі репліки персонажів;
         3.        визначити кількість і значення всіх представлених в монтажному аркуші лексичних одиниць, а також граматичних явищ, якими повинні оволодіти учні;
         4.        виявити у фільмі конкретний соціолінгвістичний матеріал (мовний та немовний), що підлягає засвоєнню. Визначити відповідний соціокультурний контекст їх вживання, вказавши епізоди фільму і ситуації спілкування, в яких вони зустрічаються;
         5.        визначити та бути готовим прокоментувати явища відображеної фільмом іншокультурної реальності, які можуть викликати у школярів нерозуміння й деяке почуття дискомфорту в силу відмінності від рідної культури і властивої їй системи цінностей;
         6.        скласти систему завдань і вправ, необхідність яких обумовлюється соціолінгвістичною цінністю і особливостями мовного матеріалу, тим чи іншим етапом роботи, рівнем володіння комунікативною компетенцією учнів у цілому і соціолінгвістичною компетенцією зокрема;
         7.        підібрати цікаві тексти для додаткового читання, з яких учні зможуть отримати соціолінгвістичну інформацію, яка, в деякій мірі, відноситься до теми та  змісту фільму [1, 7].
Така робота вчителя забезпечує в дидактико-методичному плані роботу над фільмом, дозволяє уникнути перенапруги уваги учнів і зберегти їх інтерес до фільму.
Практика навчання іноземним мовам показує, що доцільно віддавати перевагу мелодрамам, комедіям і телесеріалам, тому що вони:
1)    рясніють діалогами, живою розмовною мовою;
2)    їх теми і сюжети відповідають віковим і комунікативним потребам учнів;
3)    омедії дозволяють ознайомитися з гумором, властивим носіям досліджуваної мови та їх менталітету, що також відіграє важливу роль при формуванні соціолінгвістичної компетенції та соціокультурної компетенції, що наближає учнів до автентичної мови [2, 11].
Отже, усе вище зазначене дає змогу стверджувати, що використання автентичних відеоматеріалів сприяє формуванню позитивної мотивації у вивченні іноземної мови, створенню доброзичливого і зацікавленого ставлення до країни досліджуваної мови, її культури та народу. Тому, можемо зробити висновок, що за допомогою відеофільмів якнайкраще формується соціолінгвістична компетенція в учнів.
Література
1. Ильченко Е. В. Использованиевидеозаписи на уроках английскогоязыка / Е. В. Ильченко // Первое сентября. – 2003. – №9. – С. 7.
2. Смирнов И. Б. Развитиеустной речи учащихся на основе аутентичного художественногофильма/ И. Б. Смирнов // Иностранные языки в школе. –2006. – № 6. – С. 11 – 14.
3. Єлізарова Г. В. Культура і навчання іноземних мов / Єлізарова Г. В. – СПб. : КАРО, 2005. – 352 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий