воскресенье, 26 апреля 2015 г.

Т. С. Бондарець м. Маріуполь (Світова література)


ХРОНОТОП АНГЛІЙСЬКОЇ ПРОВІНЦІЇ
В РОМАНАХ ДЖЕЙН ОСТЕН
На сьогодні вельми плідною є літературознавча концепція просторової форми, яка полягає в утвердженні такого способу існування художньої структури, при якому смислова єдність розкривається не в хронологічному, а в просторовому вимірі. Художній простір при цьому розглядається не лише як категорія тексту, а і як метод його аналізу.
Ми у своєму дослідженні розглядатимемо образ провінційного суспільства, враховуючи часові та просторові аспекти, в найвідоміших романах англійської письменниці Дж. Остен «Почуття і чутливість» та «Гордість і упередження» .
Важливо враховувати, що провінція як простір індивідуального існування суттєво вплинула на формування особистості англійської письменниці. Адже вона народилася і зростала у сільській місцевості, в приході Стіветон в Хемпшері. Це дає підстави розглядати простір провінції, відтворений в художньому світі Остен, як ментально-географічний і духовний феномен. Ментально-географічний простір досліджується як художня модель світу, побудована на основі реального географічного простору, що сприймається за допомогою сталих просторово-географічних уявлень і образів, які притаманні національній культурі [1, 213-221].
В основі ментально-географічного простору романів Дж. Остен лежить ідея дихотомічного світу, побудованого на опозиції центр / периферія, де центр - провінційний мікросвіт (власний дім, маєток), а периферія - увесь інший світ (столиця, будь-яке велике місто) [1, 213-221]. Слід зазначити, що провінційне середовище Остен не є абсолютно ізольованим. Цей простір відкритий для зовнішнього впливу, особливо столичного. У кожному з романів представлена смислова опозиція «провінція / столиця». На сюжетному рівні вона реалізується в конкретних ситуаціях: з Лондону до Незерфілду прибувають брат і сестри Бінглі та містер Дарсі («Гордість і упередження»); провінційний спокій родини Дешвуд порушує поява Віллобі ( «Почуття і чутливість»). Героїні Остен при цьому мають протистояти згубному впливу міського героя, завдання якого - спокушати і випробовувати твердість їхніх моральних переконань. Так зображуються відносини Маріани Дешвуд і Віллобі ("Почуття і чутливість"); Елізабет Беннет, Дарсі і Вікхема, Джейн Беннет, Чарлза Бінглі і сестер Бінглі («Гордість і упередження»).
Лондон як друга складова вказаної просторової опозиції не є омріяним простором щастя, а скоріше місцем важких моральних випробувань. У Лондоні відбуваються вирішальні події у розвитку основної і додаткових сюжетних ліній романів Дж. Остен: Маріана Дешвуд переживає остаточний крах своїх надій стосовно кохання Віллобі, полковник Брендон в розлуці з Маріаною упевнюється в своїх почуттях до неї («Почуття і чутливість»); Джейн Беннет усвідомлює справжнє ставлення сестер Бінглі, Лідія Беннет підступно зраджує чесне ім'я своєї родини і тікає з Вікхемом, Чарлз Бінглі має протистояти намаганням своїх сестер одружити його з Джорджіаною Дарсі («Гордість і упередження»). Зауважимо, що жодна з головних героїнь романів Дж Остен не знаходить у місті любові і розуміння, а після омріяного заміжжя вони незмінно залишаються в провінції.
Розмикаючи простір провінції, Дж. Остен долає враження ізольованості і актуалізує ціннісно-смилові категорії: ізольованість / широта, відкритість / закритість, свій / чужий, рідний/ нерідний, дружній / ворожий. Адже для героїв Остен провінція - це передусім батьківський дім, який традиційно наділений конкретними ціннісними асоціаціями, і сімейний затишок, захист від ворожості зовнішнього світу, можливість безпечного існування, надійний притулок, розуміння, любов близьких та ін. Образ Дому семантично багатозначний і здатен породжувати велику кількість додаткових смислів, які розкриваються через опозиції свого / чужого, далекого / близького.
Ціннісні характеристики хронотопу англійської провінції в романах Дж. Остен визначаються кількома факторами. По-перше, це особистісні ціннісні домінанти письменниці: ентузіазм і оптимізм Дж. Остен, що визначає домінування традиційних англійських цінностей (консерватизм, стабільність, культ сім'ї). По-друге, це еволюція художніх пріоритетів. Остен не героїзує своїх персонажів.
У романах Дж. Остен власне романна сутність конфлікту зосереджена в родинній етиці і етичних категоріях взагалі. Зображення провінції сприяє утвердженню ідилічних цінностей у піднесеному і комічному співвідношенні. Ідилічність обертається на комічність або романтичність. Ці трансформації мають на меті утвердження провідного ціннісного мірила Д. Остен − природи і природності. Отже, простір провінції в романах Дж. Остен відбиває історичний етап еволюції ціннісних пріоритетів .
Підсумовуючи, ми визначили наступні риси образу провінції в зображенні Д. Остен:
       Для романів Дж. Остен характерна значна подієва обмеженість;
       Лондон як друга складова просторової опозиції не є омріяним простором щастя, а скоріше місцем важких моральних випробувань;
       динамізм, що досягається активними переміщеннями героїв всередині цього топосу. Наприклад, переїзд родини Дешвуд з Сасекса до Девонширу («Почуття і чутливість»); поїздка Елізабет Беннет до Кенту, поїздка Елізабет і Гардінерів до помістя Пемберлі у Дербіширі, поїздка Лідії Беннет до Брайтону («Гордість і упередження»);
       Для героїв Остен провінція − це передусім батьківський дім, який традиційно наділений конкретними ціннісними асоціаціями і сімейний затишок, захист від ворожості зовнішнього світу, можливість безпечного існування, надійний притулок, розуміння, любов близьких та ін.;
       Ентузіазм і оптимізм Дж. Остен визначає домінування традиційних англійських цінностей (консерватизм, стабільність, культ сім'ї).
Література
1. Аникин Г. В., Михальская Н. П. История английской литературы / Г. В. Аникин, Н. П. Михальская.  − М. : Высшая школа, 1985. – 431 с.
2. Гениева Е. Ю. Чудо Джейн Остен / Е. Ю. Гениева // Остен Дж. Леди Сьюзен. Уотсоны. Сэндитон : [романы]. – М.: 2002. – С. 7-18.
3. Ивашева В. В. Английский реалистический роман XIX века в его современном звучании / Ивашева В. В. − М. : Худож. лит., 1974. – 464 с.
4. Остен Дж. Чувство и чувствительность / Остен Дж. – СПб. : Азбука, 2014. – 384 с.
5. Остен Дж. Гордость и предубеждение / Остен Дж. – М. : Эксмо, 2010. – 640 с.
6. Сидорченко Л. В., Бурова И. И.  История западноевропейской литературы. XIX век: Англия : [учебное пособие для студентов филологических факультетов высших учебных заведений] / Л. В. Сидорченко, И. И. Бурова. – М. : «Академия», 2004. – 546 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий