ХРОНОТОП АНГЛІЙСЬКОЇ ПРОВІНЦІЇ
В РОМАНАХ ДЖЕЙН ОСТЕН
На сьогодні
вельми плідною є літературознавча концепція просторової форми, яка полягає в
утвердженні такого способу існування художньої структури, при якому смислова
єдність розкривається не в хронологічному, а в просторовому вимірі. Художній
простір при цьому розглядається не лише як категорія тексту, а і як метод його
аналізу.
Ми у своєму
дослідженні розглядатимемо образ провінційного суспільства, враховуючи часові
та просторові аспекти, в найвідоміших романах англійської письменниці Дж. Остен
«Почуття і чутливість» та «Гордість і упередження» .
Важливо
враховувати, що провінція як простір індивідуального існування суттєво вплинула
на формування особистості англійської письменниці. Адже вона народилася і
зростала у сільській місцевості, в приході Стіветон в Хемпшері. Це дає підстави
розглядати простір провінції, відтворений в художньому світі Остен, як
ментально-географічний і духовний феномен. Ментально-географічний простір досліджується
як художня модель світу, побудована на основі реального географічного простору,
що сприймається за допомогою сталих просторово-географічних уявлень і образів,
які притаманні національній культурі [1, 213-221].
В основі
ментально-географічного простору романів Дж. Остен лежить ідея дихотомічного
світу, побудованого на опозиції центр / периферія, де центр - провінційний
мікросвіт (власний дім, маєток), а периферія - увесь інший світ (столиця,
будь-яке велике місто) [1, 213-221]. Слід зазначити, що провінційне середовище
Остен не є абсолютно ізольованим. Цей простір
відкритий для зовнішнього впливу, особливо столичного. У кожному з романів
представлена смислова опозиція «провінція / столиця». На сюжетному рівні вона
реалізується в конкретних ситуаціях: з Лондону до Незерфілду прибувають брат і
сестри Бінглі та містер Дарсі («Гордість і упередження»); провінційний спокій
родини Дешвуд порушує поява Віллобі ( «Почуття і чутливість»). Героїні Остен
при цьому мають протистояти згубному впливу міського героя, завдання якого -
спокушати і випробовувати твердість їхніх моральних переконань. Так
зображуються відносини Маріани Дешвуд і Віллобі ("Почуття і
чутливість"); Елізабет Беннет, Дарсі і Вікхема, Джейн Беннет, Чарлза
Бінглі і сестер Бінглі («Гордість і упередження»).
Лондон як друга складова
вказаної просторової опозиції не є омріяним простором щастя, а скоріше місцем
важких моральних випробувань. У Лондоні відбуваються вирішальні події у
розвитку основної і додаткових сюжетних ліній романів Дж. Остен: Маріана Дешвуд
переживає остаточний крах своїх надій стосовно кохання Віллобі, полковник
Брендон в розлуці з Маріаною упевнюється в своїх почуттях до неї («Почуття і
чутливість»); Джейн Беннет усвідомлює справжнє ставлення сестер Бінглі, Лідія
Беннет підступно зраджує чесне ім'я своєї родини і тікає з Вікхемом, Чарлз
Бінглі має протистояти намаганням своїх сестер одружити його з Джорджіаною
Дарсі («Гордість і упередження»). Зауважимо, що жодна з головних героїнь
романів Дж Остен не знаходить у місті любові і розуміння, а після омріяного
заміжжя вони незмінно залишаються в провінції.
Розмикаючи
простір провінції, Дж. Остен долає враження ізольованості і актуалізує
ціннісно-смилові категорії: ізольованість / широта, відкритість / закритість,
свій / чужий, рідний/ нерідний, дружній / ворожий. Адже для героїв Остен
провінція - це передусім батьківський дім, який традиційно наділений
конкретними ціннісними асоціаціями, і сімейний затишок, захист від ворожості
зовнішнього світу, можливість безпечного існування, надійний притулок,
розуміння, любов близьких та ін. Образ Дому семантично багатозначний і здатен
породжувати велику кількість додаткових смислів, які розкриваються через
опозиції свого / чужого, далекого / близького.
Ціннісні
характеристики хронотопу англійської провінції в романах Дж. Остен визначаються
кількома факторами. По-перше, це особистісні ціннісні домінанти письменниці:
ентузіазм і оптимізм Дж. Остен, що визначає домінування традиційних англійських
цінностей (консерватизм, стабільність, культ сім'ї). По-друге, це еволюція
художніх пріоритетів. Остен не героїзує своїх персонажів.
У романах
Дж. Остен власне романна сутність конфлікту зосереджена в родинній етиці і
етичних категоріях взагалі. Зображення провінції сприяє утвердженню ідилічних
цінностей у піднесеному і комічному співвідношенні. Ідилічність обертається на
комічність або романтичність. Ці трансформації мають на меті утвердження
провідного ціннісного мірила Д. Остен − природи і природності. Отже, простір
провінції в романах Дж. Остен відбиває історичний етап еволюції ціннісних
пріоритетів .
Підсумовуючи,
ми визначили наступні риси образу провінції в зображенні Д. Остен:
−
Для романів Дж.
Остен характерна значна подієва обмеженість;
−
Лондон як друга
складова просторової опозиції не є омріяним простором щастя, а скоріше місцем
важких моральних випробувань;
−
динамізм, що
досягається активними переміщеннями героїв всередині цього топосу. Наприклад,
переїзд родини Дешвуд з Сасекса до Девонширу («Почуття і чутливість»); поїздка
Елізабет Беннет до Кенту, поїздка Елізабет і Гардінерів до помістя Пемберлі у
Дербіширі, поїздка Лідії Беннет до Брайтону («Гордість і упередження»);
−
Для героїв Остен
провінція − це передусім батьківський дім, який традиційно наділений
конкретними ціннісними асоціаціями і сімейний затишок, захист від ворожості
зовнішнього світу, можливість безпечного існування, надійний притулок,
розуміння, любов близьких та ін.;
−
Ентузіазм і
оптимізм Дж. Остен визначає домінування традиційних англійських цінностей
(консерватизм, стабільність, культ сім'ї).
Література
1. Аникин Г.
В., Михальская Н. П. История английской литературы / Г. В. Аникин, Н.
П. Михальская. − М. : Высшая школа,
1985. – 431 с.
2. Гениева
Е. Ю. Чудо Джейн Остен / Е. Ю. Гениева // Остен Дж. Леди Сьюзен. Уотсоны.
Сэндитон : [романы]. – М.: 2002. – С. 7-18.
3. Ивашева
В. В. Английский реалистический роман XIX века в его современном звучании /
Ивашева В. В. − М. : Худож. лит., 1974. – 464 с.
4. Остен Дж.
Чувство и чувствительность / Остен Дж. – СПб. : Азбука, 2014. – 384 с.
5. Остен Дж.
Гордость и предубеждение / Остен Дж. – М. : Эксмо, 2010. – 640 с.
6.
Сидорченко Л. В., Бурова И. И. История
западноевропейской литературы. XIX век: Англия : [учебное пособие для студентов
филологических факультетов высших учебных заведений] / Л. В. Сидорченко, И. И.
Бурова. – М. : «Академия», 2004. – 546 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий