воскресенье, 26 апреля 2015 г.

К. О. Гогунська м. Маріуполь (Світова література)


РИСИ ПОСТМОДЕРНІСТСЬКОГО РОМАНУ У ТВОРЧОСТІ ДЖОНА ФАУЛЗА («ВОЛХВ»)
В літературі кінця XX століття виникає новий напрям – «постмодернізм»,  в якому погляди на світ характеризуються твердженнями, що будь-які спроби сконструювати закінчену і безальтернативну модель світу, встановити ієрархічний порядок або систему пріоритетів виявляються безглуздими і заздалегідь приречені на провал. Ідеї про неможливість існування індивідуальної долі і зникнення конкретної людської особистості призвели до «відчутного дефіциту гуманізму» [2, 250] в постмодерністській літературі. Вивченням постмодерністської парадигми займались багато вітчизняних та зарубіжних вчених, такі як: Н. Бушманова, Ж. Деліз, Ж. Дерріда, М. Золотоносов, М. Ліповецький, М. Монтель, С. Чупришин, І. Хассан та ін.
Джон Фаулз – яскравий представник письменників-постмодерністів, який активно проводив експеримент не тільки з формами оповіді, але й відроджував традиції роману. Як зазначав Т. Красавченко: «на сучасному історико-літературному етапі саме поєднання соціальної проблематики, тобто реальності, із традицією та фантазією, грою уяви... виводить англійський роман із стану тихого, скромного існування на периферії у перший ряд – на світову орбіту» [1, 128]. Головною наскрізною філософсько-літературною проблемою письменника літературознавці вважають проблему власне художньої творчості, ролі уявного та реального, свідомого та позасвідомого як базисних чинників мистецького процесу. Для Фаулза справжня література – це постійний пошук, експеримент, елементи перевтілення, можливість вільного вибору форм. Письменник не випадково проводить своєрідний експеримент з оповідними формами. Він упроваджує різноманітні сюжетні, образно-стильові засоби, що створюють неповторну духовну атмосферу його прози, використовує різні типи романної оповіді із однією метою – утвердження свободи як витоку і як наслідку творчого процесу.
Роман «Волхв» (або «Маг») є яскравим прикладом постмодерністського роману Англії. Головний герой роману, Ніколас Ерфе, є типовим персонажем для постмодернізму. Склалася думка, що концепції особистості у постмодерністів немає. Людина швидше сприймається як антиособистість, антигерой, й свого роду персоніфіковане зло (в романі цю роль виконує Кончіс, як злий геній, який грає життям інших). Постмодернізм несе в собі нестабільність, хаос, фрагментарність. Можемо прослідкувати це на прикладі Ніколаса, який протягом розвитку дії в романі не міг вирішити свою долю, завжди був в суперечках з собою:
«Окончив университет, объект избрал себе крайне неподходящую среду обитания – престижную частную школу, где с удесятеренной силой резонируют как раз те социальные недостатки, которые объект не переносит: патриархальность и деспотизм» [4, 299].
Ще одною з провідних рис постмодернізму є інтертекстуальність, проявами якої пронизаний текст роману. У романі «Волхв» (1965) Фаулз використав елементи п’єси Шекспіра «Буря» (1623). Черновою назвою роману була назва «Godgame» – буквально «Гра Бога», в ньому помітний вплив Карла Юнга і таких романів Генрі Джеймса і Ч. Діккенса, як «Поворот гвинта» та «Великі надії». В романі ми постійно зустрічаємо цитати та посилання на відомі нам твори класиків та алюзії. Наприклад:  «Человек – не остров» (алюзія на вислів відомого англійського поета Джона Донна); «Но она принялась тихо декламировать Шекспира : Ты не пугайся: остров полон звуков И шелеста, и шепота, и пенья; Они приятны, нет от них вреда....» (У. Шекспір, «Буря», акт III, сц. 2. Переклад М. Донського); «И тут, впервые за эти дни, у меня возникла явственная литературная ассоциация, на которую Алисон, конечно, не рассчитывала. Я мог точно назвать источник – хрестоматия «Английский Геликон»» (антологія поезії єлизаветинського періоду,1600 рік).
Не можна оминути міфологізм у романі, сама назва «Волхв» або «Маг» (ті, хто ворожать) наштовхує читача на деякі роздуми. З міфом у тексті ми зустрічаємось відразу, як головний герой приїжджає до Греції, на острів Праксос, де відбуваються основні події і де Ніколас втратив і віднайшов свою Алісон, що відчутно семантично перегукується з міфічним Наксосом, де Тесей втратив Аріадну, а композиційне завершення психологічних «вистав» Кончіса разюче нагадує колізії класичних кельтських саг, давньогрецьких міфів, казок, романтичних сюжетів тощо. Іншими словами, «магічний простір» сюжету у його авторській постмодерній інтерпретації розгортається впритул до міфологічних, архетипових меж, що окреслюють ідейну площину «Волхва» [3, 25]. Протягом роману, Нік починає постійно порівнювати себе з тими чи іншими героями: «...я оказался в пространстве мифа; телесным опытом данное знание, каково одновременно быть и юным и древним, то Одиссеем, подплывающим к цирцеиным владениям, то Тесеем на подступах к Криту, то Эдипом, взыскующим самости. Это чувство невозможно выразить. В нем не было ничего рассудочного, лишь мистическая дрожь от пребывания здесь и сейчас, в мире, где может произойти все что угодно. Словно он, мир, был за эти три дня заново пересотворен, спешно, ради моей скромной персоны.»; «Итак, я не Гамлет, оплакивающий Офелию. Я Мальволио, вечный юродивый, я Мальволио»; «Я хотел не просто погибнуть, но погибнуть, как Меркуцио . Умереть, чтобы помнили; а истинную смерть, истинное самоубийство необходимо постигает забвение» [4, 45]. Це відчуття Кончіс прагне підтримувати в Ніколаса постійно. Саме тому він, змінюючи декорації, переносить Ніка з одного часу в інше, таким же чином, граючи з простором острова.
Отже, можна зробити висновок, що роман «Волхв» Джона Фаулза є складним твором, в якому є багато прихованого підтексту. Дж. Фаулз в своєму романі використовує традиційні творчі схеми, проте класичній традиції тут протиставлено постмодерн. Крім того, у сучасному літературознавстві існує думка, що «Волхв» – алюзія на класичний «крутійський роман» з традиційним міфологічним мотивом «крутійства». У постмодерністській художній практиці (не лише у Фаулза, а й у Еко, Павича, Кундери) з’являються численні антично-аполонійні алюзії з їх тенденцією розвінчання прагматичної ідеології. Таким чином, у творах митців-постмодерністів зникає установка на універсальність художньої мови, з’являється новий тип світобачення – світ сприймається непізнаним та ілюзорним.
Література
1. Красавченко Т. Ч. Реальность, традиции, вымысел в современном английском романе / Т. Ч. Красавченко // Современный роман. Опыт исследования. – 1990. – №3. – С. 128-130.
2. Липовецкий М. Н. Русский постмодернизм, очерки исторической поэтики / Липовецкий М. Н.  – Урал, 1992. – 384 с.
3. Погребная Я. В.  Актуальные проблемы современной мифопоэтики / Погребная Я. В.  – Litres, 2015. – 311 с.
       4. Джон Фаулз. Вохв / Джон Фаулз ;  [пер. с английского Б. Кузьминский] – М. :  Эскимо, 2015. – 736 с.


Комментариев нет:

Отправить комментарий