ПОНЯТТЯ КАРТИНИ СВІТУ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ЇЇ СТРУКТУРИ
Інтерес
науковців до концепту та концептуального аналізу текстів привів до появи теорії
картини світу. Картина світу – це певна модель, яка описує до деякої міри
реальність в розумінні людини і дозволяє їй діяти згідно з якимись правилами,
які явно і неявно закладені в цю картину.
Поняття
картини світу сходить до ідей В. фон Гумбольдта і неогумбольдтіанців (Л.
Вайсгербер та ін.) про внутрішню форму мови, з одного боку, і до ідей
американської етнолінгвістики, зокрема, так званої гіпотези лінгвістичної
відносності Сепіра – Уорфа, – з іншого.
Сучасні
автори визначають картину світу як «глобальний образ світу, що лежить в основі
світогляду людини, тобто такий, що виражає істотні властивості світу в розумінні
людини в результаті його духовної та пізнавальної діяльності» [7, 91].
Відбитки
картини світу можна виявити в мові, в жестах, в образотворчому мистецтві,
музиці, ритуалах, етикеті, речах, міміці, в поведінці людей.
Що
стосується віддзеркалення картини світу в мові, то введення поняття «Картини
світу» в антропологічну лінгвістику дозволяє розрізняти два види впливу людини
на мову – вплив психофізіологічних та іншого роду особливостей людини на
конститутивні властивості мови і вплив на мову різних картин світу –
релігійно-міфологічною, філософською, науковою, художньою [4, 2-12]. Картина
світу має наступні структурні частини: 1) мовну; 2) концептуальну; 3)
культурну.
1. Мовна
картина світу – це відбитий засобами мови образ свідомості – реальності, модель
інтегрального знання про концептуальну систему вистав, що репрезентуються мовою
[5, 29].
Сучасний
стан вивчення картини світу представлений дослідженнями, що розгортаються в
двох основних напрямах. По-перше, аналізуються окремі характерні для даної мови
концепти. Це, перш за все, «стереотипи» мовної і культурної свідомості. З
іншого боку, це специфічні конотації неспецифічних концептів, наприклад, до них
відноситься символіка визначень кольорів у різних культурах [1, 371]. Автор
наводить цікаві дані про відмінності в культурних асоціаціях і реакціях на той
або інший колір, експериментально встановлені при експлуатації комп'ютерів з
кольоровими екранами. Наприклад, значення червоного кольору у Німеччині означає
небезпеку, у Франції – аристократію, в Єгипті – смерть [3, 79].
По-друге, Г.
В. Колшанський ввів пошук і реконструкцію властивого мові цілісного,
донаукового погляду на світ. Це означає, що кожну природну мову відображає
певний спосіб сприйняття і організації, або концептуалізації світу. Властивий
мові погляд на світ як універсальний, так і національно специфічний, тому носії
різних мов можуть бачити навколишній світ трохи по-різному, через призму своїх
мов [3, 82-86].
Реконструкція
наївної моделі світу на основі повного опису лексичних і граматичних значень
починає розглядатися як найважливіше завдання семантики і лексикографії. Раніше
лінгвісти розглядали мовні значення як більш менш безпосереднє віддзеркалення
фактів дійсності. Проте поняття наївної моделі світу дає семантиці нову
можливість. Мовні значення можна пов'язувати з фактами дійсності не прямо, а
через відсилання до певних деталей наївної моделі світу, як вона представлена в
даній мові. В результаті з'являється основа для виявлення універсальних і
національно своєрідних меж в семантиці природних мов, відкриваються деякі
принципи формування мовних значень.
Таким чином,
можна констатувати, що на сучасному етапі розвитку лінгвістики мовні моделі
світу стають об'єктом опису й інтерпретації в рамках комплексу наук про людину.
Картина світу будь-якої мови розглядається не лише в контексті фольклору,
міфології, культури, історії, звичаїв і психології даного народу, але також у
контексті лінгвістики. Найважливішим завданням семантики і лексикографії на
сучасному етапі розвитку стає реконструкція наївної моделі світу на основі
опису лексичних і граматичних значень.
2. Поняття «Концептуальна
картина світу» досліджується різними науками, кожна з яких розглядає суть
даного поняття в рамках своїх проблем і категорій.
Лінгвістика,
де вона отримала назву картини світу, встановлює зв'язок картини світу і мови,
вивчає способи фіксації розумового вмісту засобами мови. Мова не лише є
частиною картини світу як одна з представлених у свідомості семіотичних систем,
але і на його основі формується мовна картина світу. за допомогою мови знання,
отримане окремими індивідами, здатне брати участь в комунікативних процесах,
перетворюючись на інтерсуб'єктне [39, 110].
У логіці
розглядається суть концептуальної системи у зв'язку з проблемою фіксації в ній
певної інформації [1, 235-249]. Нейрофізіологічні та психологічні дослідження,
аналізуючи образ світу, намагаються пояснити механізми, супроводжуючі
когнітивну діяльність людини (А. Н. Леонтьєв, В. П. Зінченко, Ф. Е. Василюк).
У філософії
розглядається проблема картини світу в контексті філософських категорій:
індивідуальна свідомість, світогляд, мислення, віддзеркалення і так далі (Л.
Вітгенштейн, Р. Ф. Абдєєв, Е. В. Ільєнков).
У
психолінгвістиці під концептуальною картиною світу розуміється сукупність
знань, думок, уявлень про світ, яка відбивається в людській діяльності [4].
Механізм
побудови концептуальної системи і роль мови в цих процесах розкриває Ю. Д.
Апресян, який услід за Р. І. Павіленіс, аналізуючи концептуальну картину світу
з логіко-філософських позицій, використовує в своїх роботах терміни
«концептуальна система» і «концепт», розуміючи під ними безперервно
конструйовану систему інформації (думок і знань), яку має в своєму
розпорядженні індивід про дійсний або можливий світ. Основними властивостями
концептуальної системи вважається континуальність і послідовність введення
концептів [1, 259].
Таким чином,
суть концептуальної системи полягає в систематизованому представленні знань і
думок індивіда, відповідному до інтерсуб'єктної і суб'єктивної інформації. Мова
в даній системі є символічним репрезентантом концептуального вмісту.
3. Поняття
«мовна і концептуальна картина світу» виявляються тісно пов'язаними з поняттям
культури [2, 54].
Все
багатство буття тієї чи іншої культури, вся цілісність буття того чи іншого
народу формує певний спосіб усвідомлення світу і буття в ньому. Результатом
цього специфічного бачення світу, в якому мешкає людина, і є культурна картина
світу — система образів, знань про будову світу і місце людини в ньому [2,
59-65].
До
культурної картини світу входять первинні інтуїції, національні архетипи,
способи сприйняття часу і простору, «самоочевидних», але недоведених тверджень,
позанаукових знань.
Культурна
картина будується з точки зору того, що він (світ) означає для людини, що живе
в ньому. Але ці значення не завжди можуть ставати надбанням свідомості та волі
[6, 115-119].
При
інструментальному підході поняття «Культурна картина світу» зводиться лише до
раціональних очевидностей, до опису виражених в мові знань (тому числі
наукових) про світ і його різні пласти. При такому підході відбувається зневага
неповторністю і унікальністю людини, його буття втрачає особовий характер [2,
47-52].
Культурна
картина світу складається з тематично ясного, осмисленого і очевидного вмісту
артефактів і неусвідомлених значень і особових сенсів, а також дослідів,
переживань, мотивів, оцінок.
Література
1. Апресян
Ю. Д. Избранные труды. – Т. II. Интегральное описание языка и системная
лексикография / Апресян Ю. Д. – М. :
Школа «Языки русской культуры», 1995. – 789 с.
2. Гачев Г.
Д. Национальные образы мира. Общие вопросы / Гачев Г. Д. – М., 1988. – 103 с.
3.
Колшанский Г. В. Объективная картина мира в познании и языке / Колшанский Г.
В. – М. : Наука, 1990. – 174 с.
4. Кубрякова
Е. С. Языковая картина мира как особый способ репрезентации образа мира в
сознании человека / Е. С. Кубрякова // Вестник Чувашского гос. пед. ун-та имени
И. Я. Яковлева, 2003. – №4 (38). – С. 2-12.
5. Манакин
В. Н. Сопоставительная лексикология / Манакин В. Н. – К. : Знання, 2004. – 69
с.
6. Почепцов
О. Г. Языковая ментальность: способ представления мира / О. Г. Почепцов // Вопросы языкознания. –
1990. – № 6. – С.110-122.
7.
Серебренников Б. А. Роль человеческого фактора в языке : Язык и картина мира /
[Б. А. Серебренников, Е. С. Кубрякова, В. И. Постовалова и др.]. – М. : Наука,
1988. – 117 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий