ІНТЕГРАЦІЯ ЕЛЕМЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У
ПРОЦЕС ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ВНЗ
Одним із
завдань Болонського процесу є створення освітнього середовища, у якому
навчальний матеріал поданий у дидактично уніфікованому й формалізованому
вигляді, що надає можливість використовувати його у будь-якому місці і у будь-який
час незалежно від форми навчання студента [2].
Однією
із найновіших форм дистанційного навчання, що активно розвивається у світовій
освіті є масові відкриті онлайн-курси (з англ. massive open online course -
МООС), що надають змогу інтерактивного спілкування студентів та викладачів, а
також виконання і перевірки завдань у режимі онлайн. Прикладами MOOC можуть
слугувати Coursera, EdX, Udacity [5]. Наразі існує можливість застосовувати
засоби дистанційного навчання з метою мотивації студентів вищих навчальних
закладів до безперервного одержання знань. Необхідно розглядати дану форму
навчання не як альтернативу очної форми одержання освіти, а як її доповнення
[3]. Використання електронних ресурсів надає можливість студентам займатися
самосвітою вдома, використовуючи різні засоби інформаційно-комунікаційних
технологій
Згідно з
Положенням "Про організацію навчального процесу у вищих навчальних
закладах" «навчальний процес у вищих навчальних закладах здійснюється у
таких формах: навчальні заняття; самостійна робота; практична підготовка;
контрольні заходи» [1]. У процесі впровадження кредитно-модульної системи
навчання у ВНЗ значна частина навчального матеріалу виноситься на самостійне
опрацювання студентами [4]. Самостійна робота у форматі МООС курсів є тим
засобом, що по-перше розвантажить викладача, надасть йому змогу перенсти
частину навчального навантаження з навчальної аудиторії до онлайн-простору, а
по-друге – зацікавить студентів, створить внутрішню мотивацію до самоосвіти.
Впродовж
зимніх канікул 2014-2015 навчального року (січень-лютий 2015 р.) на базі
кафедри іноземних мов і новітніх технологій навчання ННІ іноземної філології
ЖДУ ім. І. Франка було здійснено спробу впровадження у навчальний процес
елементів дистанційного навчання. Апробація включала в себе розробку
змістовного наповнення веб-ресурсів навчальної програми (дисципліни) та
контроль за їхньою якістю і відповідністю до освітніх стандартів, навчальних
планів та навчальних програм дисциплін, за ефективним використанням
веб-ресурсів у навчальному процесі.
Робота
дистанційного порталу організована на основі використання платформи MOODLE.
MOODLE (Modular Object Oriented Distance Learning Environment) — це назва
системи програмних продуктів CLMS (Content Learning Management System),
дистрибутив якої вільно розповсюджується за принципами ліцензії Open Source.
За
допомогою цієї системи студент має можливість через Інтернет ознайомитися з
навчальним матеріалом, який може бути поданий у вигляді різнотипних
інформаційних ресурсів (текст, відео, анімація, презентація, електронний
посібник), виконати завдання та відправити його на перевірку, пройти електронне
тестування тощо. Викладач має змогу самостійно створювати електронні курси і
проводити навчання, надсилати повідомлення студентам, розподіляти, збирати та
перевіряти завдання, вести електронні журнали обліку оцінок, налаштовувати
різноманітні ресурси курсу і т. д.
Електронні
навчальні курси, які розробляються на системі дистанційного навчання ЖДУ
ім.І.Франка, складаються з електронних ресурсів двох типів:
а) ресурси, призначені для подання студентам
змісту навчального матеріалу, наприклад, електронні конспекти, методичні
вказівки для підготовки до практичного заняття, мультимедійні файли
(зображення, відео, анімація, аудіо, презентації тощо);
б) ресурси,
що забезпечують закріплення вивченого матеріалу, формування вмінь,
самооцінювання та оцінювання навчальних досягнень студентів, наприклад,
завдання, тестування, анкетування тощо.
Результати
апробації перевершили всі сподівання. Спільними зусиллями викладачів кафедри
було створено 6 ключових онлайн-курсів що охоплювали самостійну роботу в межах
робочої програми з іноземної мови (англійська або німецька). Комплекси мають
уніфіковану структуру, приблизно рівну кількість завдань і засобів контролю засвоєння
знань. Впродовж періоду 20 січня - 25 лютого 2015 року на сайті проекту
зарееструвалося близько 1300 студентів. Більшість з них пройшли запропоновані
курси і отримали згенеровані онлайн-сертифікати, як наочне підтвердження
виконаної ними роботи.
Система
управління навчанням MOODLE надала можливість створити зручне цифрове освітнє
середовище; інакше кажучи це учбова соціальна мережа. Аватари, система
повідомлень, список користувачів, що перебувають в даний момент на сайті - усе це знайоме користувачу-студенту, викликає
у нього підсвідомі позитивні емоції. Не варто забувати й про гейміфікацію
сучасних соціальних онлайн-сервісів, яка у рамках розгляду онлайн-навчання,
створює додаткові стимули, які допомагають студентам підтримувати внутрішню
мотивацію. Віртуальні нагороди, відображення реального прогресу виконаної
роботи, отримання сертифікату в кінці – всі ці складові процесу гейміфікації
створюють позитивний зворотній зв'язок, що дозволяє одержувати задоволення від
ігрового-навчального процесу. Суть гри та ігрової свідомості полягає у створенні викликів, які мотивують
студентів або слухачів курсів долати труднощі. Ігрові методики дозволяють м'яко
впливати на вищі потреби людини, спрямовуючи поведінку студента у необхідне для
освіти русло.
Значне
відставання України від країн зарубіжжя з питань дистанційної освіти, зумовлене
об’єктивними та суб’єктивними причинами, стримує розвиток вітчизняної освіти,
уповільнює темпи її входження в світовий освітній простір як рівноправного
партнера. Без сумніву, більшість університетів буде розвивати сполучення
локального й глобального змісту. Як і в історії з інтернетом, MOOCs являють
собою величезну можливість з глобальної демократизації знань. Ми живемо в
цікавий час у сфері вищої освіти, в епоху її стрімкого трансформування.
Література
1. Драч
І. І. Самостійна робота студентів вищих навчальних закладів як важливий елемент
сучасної підготовки фахівців / І. І. Драч // Нові технології навчання:
наук.-метод. зб. – К. : Наук.-метод. центр вищої освіти, 2004. – Вип. 37. – С.
86 – 90.
2.
Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : [навч. посіб.] / Фіцула М. М. – 2-ге вид., доп. – К. : Академвидав, 2010. –
456 с.
3.
Дорофеев А. С. Модель обучающего курса и реализация программной оболочки
дистанционного обучения: системный и объектный подходы : автореф. дис. на
соискание науч. степени канд. тех. наук : спец. 05.13.01 «Системный анализ,
управление и обработка информации (по отраслям)» [Електронний ресурс] / А. С.
Дорофеев– Иркутск, 2006. Режим доступу :
http://www.dissercat.com/content/model-obuchayushchego-kursa-i-realizatsiya-programmnoi-obolochki-distantsionnogo-obucheniya-
4. Місце
та роль самостійної роботи студентів у навчальному процесі. – Режим доступу :
http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/vpm_2014_13_22.pdf
5.
Онлайн-университеты, или наш ответ Coursera. – Режим доступу : http://habrahabr.ru/company/vcstart/blog/234927/
Комментариев нет:
Отправить комментарий