воскресенье, 26 апреля 2015 г.

Н. В. Якимчук м. Тернопіль (Методика викладання ІМ)



ВИМОГИ ДО ІНТЕРАКТИВНИХ ГРАМАТИЧНО ОРІЄНТОВАНИХ ВПРАВ
Ефективність навчання англомовної граматики студентів-філологів багато в чому залежить від вирішення такого складного з теоретичної точки зору та важливого в практичному відношенні завдання, як розробка системи вправ для формування англомовної граматичної компетентності (далі – АГК). Складність даної проблеми полягає у тому, що, як зазначає Ю. Ситнов [5, 44], граматичноорієнтовані вправи повинні передбачати інтенсивну мовленнєву діяльність і водночас формувати чітке уявлення про граматичну структуру. При цьому необхідно навчити студентів застосовувати певні стратегії відповідно до навчального завдання.
Процес навчання граматичних явищ необхідно організувати таким чином, щоб студенти, виконуючи навчально-мовленнєву дію, отримали інформацію про правильність чи неправильність їх застосування не тільки через указання «немає помилки – є помилка», а в результаті того, що комунікативний ефект, пов'язаний з вживанням даного граматичного явища, або досягається як результат правильного вживання, або не досягається через здійснення помилки. Студент повинен зрозуміти, що неправильність використання граматичних структур призводить до спотворення змісту висловлювання і, як наслідок, невиконання комунікативної задачі [3, 103].
Виходячи зі сказаного, можемо зробити висновок, що для цілеспрямованого впливу на усвідомлення студентами правильності використання граматичних конструкцій і формування граматичних навичок і вмінь необхідно розробити спеціальну систему вправ, а саме систему вправ для формування АГК засобами інтерактивного навчання. Вважаємо, що застосування засобів інтерактивногонавчання при формуванні АГКстудентів-філологівнайоптимальніше забезпечить реалізацію усіх зазначених вище положень.
Поняття «система вправ» митрактуємо як сукупність типів, видів вправ, які поєднані між собою за призначенням, матеріалом, способом їх виконання [1, 276]. При цьому під вправою розуміємо структурну одиницю методичної організації навчального матеріалу і одиницю навчання іншомовної мовленнєвої діяльності [2, 119]; спеціально організоване в навчальних умовах багаторазове виконання окремих операцій, дій або діяльності з метою оволодіння ними або їх удосконалення [4, 64].
Вправи, що використовуються для навчання іноземної (у нашому дослідженні англійської)мови, зокрема її граматичного аспекту, характеризуються такими ознаками: мета, мовленнєва задача (умовна чи реальна); мовленнєві дії студента; мовна форма і зміст; тісний зв'язок вправ (кожна вправа займає певне місце у ряді пов'язаних з нею вправ за принципом наростання мовних та операційних труднощів з урахуванням послідовності становлення мовленнєвих навичок і вмінь); певний час, відведений на виконання (обмежений чи необмежений); продукт (результат) виконання вправи; матеріал (вербальний або невербальний: текст, картинки, схеми і т.д.), на основі якого виконується вправа; спосіб виконання вправи (усно або письмово); організаційні форми виконання [2, 119-120]. Дані показники обумовлюють одночасно навчальну і пізнавальну діяльність студентів.
При розробці системи вправ для інтерактивного формування АГК вважаємо за необхідне керуватися такими вимогами:
         1.        Оволодіння граматичним матеріалом повинне відбуватись з опорою на всі когнітивні процеси студентів (сприйняття, увагу, уяву, пам'ять, мислення), а також їхню пізнавальну активність, пізнавальні потреби та здібності.
         2.        Інтерактивна взаємодія студентів, спрямована на засвоєння граматичного аспекту іноземної мови, повинна здійснюватись у різноманітних формах та з використанням різноманітних методів інтерактивного навчання, що сприятиме як стимулюванню когнітивних процесів студентів, так і підвищенню їхньої мотивації.
         3.        Інтерактивні граматично орієнтовані вправи повинні бути а) комунікативними; б) змістовно значущими; в) експресивними; г) інтегрованими з іншими (традиційними) видами вправ; д) передбачати обмежений вибір можливих відповідей, наприклад, вибір між Past Simple Passive та Present Perfect Passive, для того, щоб зосередити увагу студентів на змісті мовленнєвої діяльності [6, 58]. Так, домінуючими типами вправ мають бути умовно-комунікативні та комунікативні вправи, завдання до яких передбачають наявність комунікативного наміру та стимулу до здійснення змістовно значущої мовленнєвої взаємодії між учасниками навчального процесу. Вправи повинні репрезентувати широкий спектр емоцій, впливати не лише на інтелект студентів, але й на їхні почуття. Експресивність інтерактивних вправ сприятиме як оптимальному засвоєнню іншомовної вимови, інтонаційних моделей іноземної мови, так і зростанню впевненості студентів у собі. Варто підкреслити, що інтерактивні граматично орієнтовані вправи повинні доповнювати, а не заміняти традиційні вправи.
         4.        Система вправ має забезпечити вирішення будь-яких комунікативних та професійно-комунікативних проблемних завдань у процесі пізнавальної діяльності.
         5.        Система вправ повинна передбачати формування усіх компонентів АГК майбутніх філологів, зокрема мовного, мовленнєвого, соціокультурного, стратегічного та професійного.
Сформульовані вище вимоги слугують теоретичним підґрунтям для створення системи вправдля формування АГК майбутніх філологів засобами інтерактивного навчання, огляду якої будуть присвячені подальші наші публікації.
Література
1. Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э.Г. Азимов, А.Н. Щукин. – М.: ИКАР, 2009. – 448 с.
2. Колесникова И. Л. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков / И. Л. Колесникова, О. А. Долгина. – СПб. : Изд-во «Русско-Балтийский информационный центр «БЛИЦ»», «CambridgeUniversityPress», 2001. – 224 с.
3. Машкина Ю. В. Методика формирования иноязычных грамматических навыков у студентов-бакалавров лингвистического вуза посредством мультимедийной программы: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Ю. В. Машкина. – Нижний Новгород, 2012. – 188 с.
4. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: [підручник] / [О. Б. Бігич, Н. О. Бражник, С. В. Гапонова та ін.]; під керівн. С. Ю. Ніколаєвої. – [2-е вид., випр. і перероб.]. – К. :Ленвіт, 2002. – 328 с.
5. Ситнов Ю. А. Грамматические знания, навыки и умения в свете теории когнитивизма / Ю. А. Ситнов // Иностранные языки в школе. – 2005. – №7. – С.42–48.
        6. Comeau R. F. Interactive oral grammar exercises / R. F. Comeau // Interactive Language Teaching / [ed. by W.M.Rivers]. – New York: Cambridge University Press, 1987. – P.57–69.

Комментариев нет:

Отправить комментарий