понедельник, 27 апреля 2015 г.

Я. О.Степанчук м. Житомир (Загальне мовознавство)


КОМУНІКАТИВНІ СТРАТЕГІЇ ТАКТИКИ САМОПРЕЗЕНТАЦІЇ У ПОЛІТИЧНОМУ ДИСКУРСІ
Поняття мовної особистості імпліцитно було представлене у працях Г. Штейнталя (1964), В. Вундта (1889), О. Потебні (1991), О. Шахматова (1941), а відповідний термін був уведений В. Виноградовим. Розробка проблеми мовної особистості належить О.М. Леонтьеву (1977) , Ю. Караулову (1987), Г. Богіну (1986), Д. Леонтьеву (1975), А. Пузирьову (2002) та іншим. З позиції лінгвістики особистість розглядається дослідниками як мовна, розуміється у якості сукупності здібностей і характеристик людини, які детермінують створення і відтворення нею мовних (текстів), що різняться а) ступенем структурно-мовної складності, б) точністю і детальністю відображення дійсності, в) певною цільовою спрямованістю [2, 3].
Політичний дискурс виступає інструментом змагання за владу антагоністичних сил та інтересів. На основі виокремлення владного компоненту політичний дискурс трактується як інституційно організована і тематично сфокусована послідовність висловлювань, що здійснюється в конкретних історичних і соціальних рамках, рецепція яких здатна підтримувати та регулювати стосунки домінування та підкорення в суспільстві [4]. Усі комунікативні стратегії, що функціонують у межах політичного дискурсу, служать єдиній меті – боротьбі за владу. Не дивлячись на актуальність терміна «стратегія», в лінгвістиці відсутня його загальноприйнята інтерпретація.  З точки зору прагмалінгвістичного підходу стратегія розуміється як «сукупність мовних дій», «послідовність рішень мовця, його виборів комунікативних дій і мовних одиниць» [3, 192].
У межах когнітивного підходу О. С. Іссерс розглядає комунікативну стратегію як «комплекс мовних дій, що спрямовані на реалізацію комунікативних цілей», що «поєднує планування процесу спілкування у залежності від певних умов комунікації і особистостей її учасників, а також втілення цього плану». На думку вченого, стратегії і тактики мовної поведінки прямо пов'язані з головними етапами мовленнєвої діяльності – планування і контролю, тому стратегія це «когнітивний план комунікації, за допомогою якого здійснюється контроль за оптимальним вирішенням комунікативних завдань мовця в умовах нестачі інформації щодо дій партнера» [1, 54].
К. Ф. Сєдов [5] пропонує типологію комунікативних стратегій, тобто загальних прагмалінгвістичних принципів реалізації іллокутивного змісту. Він виділяє дві загальні комунікативні стратегії: репрезентативну (образотворчу) і наративну (аналітичну). Репрезентативна стратегія побудови дискурсу має установку на відтворення в дискурсі немовних ситуацій. Тут спостерігається найменший ступінь авторизації тексту, відсутність аналітизму та оцінки.  Наративна стратегія заключається у мовному відображенні дійсності з більш високим ступенем абстрагування. Лінгвісти виокремлюють різноманітні види комунікативних стратегій в різних дискурсах, у тому числі у політичному: дискурсивні, стилістичні, семантичні, прагматичні, риторичні, діалогові тощо.
Завдання «сподобатися народу» є основним для політичного лідера. Це визначає проблему формування іміджу політичного лідера як найбільш актуальну в рамках політичних змагань за владу. Імідж являє собою стереотипний образ людини, що закріпився у свідомості мас. Він покликаний у концентрованій формі відображати сутність політика або партії. О. С. Іссерс, досліджуючи комунікативні стратегії в політичній риториці, особливу увагу приділяє стратегії побудови іміджу – стратегії самопрезентації [1, 199-206].
Стратегія самопрезентації включає в себе різні тактики, спрямовані на те, щоб вплинути на сприйняття оточуючими адресанта. На жаль, у науковій літературі відсутнє чітке описання тактик самоподачі в їх мовних реалізаціях. У нашій роботі виділяємо наступні тактики самопрезентації:
       ототожнення;
       солідаризації;
       опозиціонування.
У першу чергу звертає на себе увагу тактика ототожнення, без якої неможливо сформувати імідж політика. Суть тактики ототожнення полягає в створенні враження символічної приналежності до певної соціальної, статусної чи політичній групи. Якщо виборці приймають лідера за «свого», а він у свою чергу окреслює проблеми, близькі його потенційній аудиторії, він може розраховувати на певну підтримку з боку електорату. Саме на цю тактику робиться ставка у політичній рекламі, адже імідж задає апробовані шляхи ідентифікації об'єкта, об'єкт в результаті стає впізнаваним. Близькою тактиці ототожнення з адресатом є тактика солідаризації з адресатом («я з вами, я розумію / поділяю вашу проблему»). Вони реалізують прагнення створити враження спільності поглядів, інтересів, устремлінь, відчуття «психологічного співзвуччя» мовця і аудиторії. Тактика опозиціонування є неспеціалізованою тактикою, тобто загальною для декількох стратегій. Тим не менш, найчастіше вона використовується для саморепрезентації і реалізується через прийом дистанціювання. Сутність дистанціювання – «віддалення», «відсторонення» від опонента, адресата і навіть від об'єкта висловлювання. Це можна виразити таким чином: «я не поруч», «мене це не стосується», «я не такий».
Таким чином, ми можемо зробити наступні висновки. В рамках єдиної стратегії самопрезентації знаходиться цілий репертуар різноманітних тактик. У межах нашого дослідження детально розглядаються тактики ототожнення, солідаризації та опозиціонування. У мовній поведінці політичної еліти одна і та ж тактика може мати різне мовне втілення. Це залежить від ситуації спілкування, особливостей адресата, а також від статусу політика, його індивідуально-психологічних характеристик і культурного рівня. В цілому, успіх мовного впливу забезпечується набором тактик, а ефективне застосування тактик залежить від вибору їх мовного втілення.
Література
1. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи / Иссерс О. С.  – Омск : Изд-во Омск. гос. ун-та, 1999. – 284 с.
2. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Караулов Ю. Н. – М. : Наука, 1987. – 264 с.
3. Макаров М. Л. Основы теории дискурса / Макаров М. Л.  — М. : Гнозис, 2003. – 280 с.
4. Переверзев Е. В. Кожемякин Е. А. Политический дискурс: многопараметральная модель [Электронный ресурс] / Е. В. Переверзев, Е. А. Кожемякин // Вестник ВГУ. Серия : лингвистика и межкультурная коммуникация. – Белгород, 2008. – №2. – С.74-79. – Режим доступа: http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/lingvo/2008/02/pereverzev.pdf.
5. Седов К. Ф. Дискурс и личность: эволюция коммуникативной компетенции / Седов К. Ф.  – М. : Лабиринт, 2004. – С. 5-15, 82-102.


Комментариев нет:

Отправить комментарий