воскресенье, 26 апреля 2015 г.

О. В. Кузнєцова, С. О.Тарасова м. Харків (Методика викладання ІМ)


ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В СТУДЕНТСЬКІЙ АУДИТОРІЇ
Розвиток системи освіти вимагає від педагогічної науки й практики вивчення іноземних мов впровадження нових методів навчання. За своїм змістом, формами і методами освіта не є незмінним феноменом, адже вона весь час реагує на нові цивілізаційні виклики, суспільні реалії, враховує тенденції, перспективи розвитку людства. Пошуком, відбором, теоретичним осмисленням, класифікацією педагогічних інновацій займається нова галузь педагогічного знання — педагогічна інноватика (лат. іnnovatio — оновлення, зміна) [1, 7-8]. Її аналіз має непересічну цінність для педагогічної практики, особливо для налаштованих на творчість педагогів.
Характерною рисою сучасної системи освіти є співіснування двох стратегій організації навчання — традиційної та інноваційної. Терміни «традиційне (нормативне) навчання» та «інноваційне навчання» запропоновані групою вчених у доповіді Римському клубу (1978), який звернув увагу світової наукової громадськості на неадекватність принципів традиційного навчання вимогам сучасного суспільства до особистості, її пізнавальних можливостей. Інноваційне навчанні трактувалось у ній як процес і результат навчальної та освітньої діяльності, що стимулює новаторські зміни в культурі, соціальному середовищі. Воно орієнтоване на формування готовності особистості до динамічних змін у соціумі за рахунок розвитку здібностей до творчості різноманітних форм мислення, а також здатності до співробітництва з іншими людьми.
Особливо це стосується занять з  англійської мови, де більша частина часу йде на формування в студентів умінь і навичок, застосовування набутих теоретичних знань – використовуються базові підручники для вивчення і закріплення нового матеріалу, що робить навчальний процес одноманітним для студентів. Тому не слід зводити заняття  лише до механічного відтворення та закріплення навичок. Використання нетрадиційних методів на практичному занятті  дають змогу студентам  розкритися, побачити можливості застосування своїх знань, виявити свій рівень, порівняти себе з іншими студентами [2, 9].
У навчально-виховному процесі виділяють такі інноваційні підходи у вивченні англійської мови:
1)        Індивідуально-особистісний: ґрунтується на врахуванні не лише індивідуальності студента, а й усієї системи  відносин особистості з оточенням, оцінці  впливу цих стосунків на психіку студента та його індивідуальних можливостей.
2)        Дидактичний: увага педагога зосереджується на здібностях, які вже притаманні певному студенту, тому потрібно створити відповідну навчальну ситуацію, яка б максимально навантажувала провідну здібність конкретної особистості (інтелектуальну, творчу чи іншу).
3)        Психодидактичний підхід має психологічний пріоритет у побудові освітянських технологій. В останнє десятиріччя це знайшло відображення в теорії та практиці розвивального навчання, за наявності якого знання, вміння та навички з мети освітнього процесу перетворюються на засіб когнітивного (пізнавального) та особистісного розвитку студентів.
Заняття з англійської мови повинні  максимально надати студентам можливість розмовляти іноземною мовою, тому необхідно створити такі умови, за яких говоріння за заданою темою було б природно мотивованим. На сучасному етапі розвитку педагогічної галузі набуває популярності метод проектів. Метод проектів – це педагогічна технологія, яка містить сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю [3, 17-18]. Це спільна, навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність студентів, яка має мету, узгоджені методи, засоби діяльності. Вона спрямована на досягнення результату з розв’язання певної проблеми. Проекти бувають: дослідницькі, творчі, ігрові та інформаційні. Такі проекти можна застосовувати на практичних заняттях з усної практики англійської мови: розробка реклами свого сайту (тема «E-learning»), презентація інтернет-кафе (тема «Business life»), демонстрація меню свого ресторанного закладу (тема «Eating out»)  тощо – такі види робіт мають творчий характер та спрямовані на всебічний розвиток студентів, а не тільки на  покращення мовленнєвих якостей.
Широкого розповсюдження отримав метод группового (кооперативного) навчання [4, 59-60]. Його прикладом може бути фронтальний прийом навчання «Займи позицію». Студентам пропонується актуальна тема для обговорення та  індикаційні картки: DISAGREE, NEUTRAL, STRONGLY AGREE. Студенти обирають на свій розсуд позицію, після цього кожний пояснює, чому він зайняв ту чи іншу позицію. При цьому кожен наступний студент повинен пояснювати свою точку зору, приймаючи чи коректно заперечуючи аргументи свого попередника. Коли кожен висловить своє ставлення до проблеми, студенти будують Дерево рішень (на аркуші ватману) Такий прийом структурує сприйняття іноземної мови, розвиває комунікативні навички студентів та розширює іх словарний запас.
Процес навчання – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову студентів. Він потребує напруженої розумової роботи студента та його власної активної участі в цьому процесі. Викладач досягне успіху лише тоді на своїх заняттях, коли зрозуміє, що студентам подобається все нове і цікаве: одна й та сама модель проведення уроків не дає можливості студентам розкрити себе повністю, зупиняє розвиток творчого потенціалу навчання.
Конфуцій у своєму трактаті «Про життя» писав: «Скажи мне – и я забуду; покажи мне – может быть, я запомню; вовлеки меня – и я пойму», тому використання інноваційних технологій на заняттях з англійської мови є оптимальним досвідом активної співпраці студентів та викладача. І якщо він не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина, назавжди залишиться глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і відкриття чогось нового і невідомого під час занять з англійської мови.
Література
1. Кузьмінський А. І. Педагогіка: [підручник] / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко – К. : Знання Прес, 2008. – 447 с.
 2. Волкова Н. П. Педагогіка: [навч. посіб.] / Волкова Н. П. – К. : Академвидав, 2007. – 616 с.
3. Зазуліна Л. В. Педагогічні проекти: наук.-метод. посібник/ Зазуліна Л. В. – Кам’янець-Подільський : Абетка –НОВА, 2006. – 40 с.
4. Методика навчання іноземних мов у середніх навчальних закладах: [підручник/кол.авторів під керівн.С.Ю. Ніколаєвої ]. – К. : Ленвіт, 1999. – 320 с.
5. Програма з англійської мови для професійного спілкування / Г. Є. Бакаєва, О. А. Борисенко, І. І. Зуєнок –К. : Ленвіт, 2005. –119 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий