воскресенье, 26 апреля 2015 г.

А. В. Соляник м. Маріуполь (Світова література)


НОВІ ТЕНДЕНЦІЇ АМЕРИКАНСЬКОГО ПОСТМОДЕРНІЗМУ
Дана робота присвячена дослідженню нових тенденцій американської літератури. Метою цієї роботи є аналіз художніх особливостей літератури США кінця ХХ ст.
У даній роботі ми ставимо такі завдання – дослідити особливості розвитку американської літератури кінця ХХ ст.; виявити художні тенденції літератури цього періоду.
Світовий літературний процес останніх десятиліть відзначається розмаїттям естетичних пошуків митців, появою нових художніх форм, переглядом ідей і художніх прийомів. Поряд з неоавангардистськими тенденціями у ньому розвивається, збагачуючись новим духовним і художнім досвідом, література, яка тяжіє до реалістичного напряму. Однак визначальна роль у літературному житті трьох останніх десятиліть XX ст. належить постмодернізму.
Літературний процес другої половини XX ст. визначається переходом від модернізму до постмодернізму, а також потужним розвитком інтелектуальної тенденції, наукової фантастики, «магічного реалізму», авангардистських явищ тощо.
Про постмодернізм на Заході широко заговорили на початку 1980-х років. Одні дослідники вважають початком постмодернізму роман Джойса «Поминки по Фіннегану» (1939), інші — попередній Джойсів роман «Улісс», треті — американську «нову поезію» 40-50-х років, четверті гадають, що постмодернізм — це не «фіксоване хронологічне явище», а духовний стан і «у будь-якій добі є власний постмодернізм» (У. Еко), п'яті взагалі висловлюються про постмодернізм як про «одну з інтелектуальних фікцій нашого часу» (Ю. Андрухович). Проте більшість науковців вважає, що перехід від модернізму до постмодернізму припав на середину 1950-х років. У 60-70-ті роки постмодернізм охоплює різні національні літератури, а у 80-ті він стає домінуючим напрямом сучасної літератури і культури [3].
Постмодернізм вважають химерним феноменом сучасності, зміст і термінологія якого залишаються й донині остаточно не з’ясованими: одні вчені переконані, що цього явища не існує взагалі, назвавши його «естетичним свавіллям», інші ж – надають йому філософського статусу і визначають як особливий стиль «абсурдистського» мислення, як тип культури сучасної західної цивілізації, як світовідчуття і стиль окремих сучасних письменників, зокрема Дж. Барта, Д. Бартельмі, В. Гесса, Р. Кувера та ін.. До такої широкої дискусії долучилися й мовознавці, розглядаючи постмодернізм як новий стиль письма [2, 3].
У визначенні характерних ознак постмодернізму (які ототожнюють з принципами постмодерністського текстотворення) єдності в поглядах науковців також немає ( наприклад, І. Хассан – з-поміж таких називає іманентність, А.Уальд – коригуючи іронію, Д. Лодж – епістемологічну невпевненість, відсутність логічного поняттєвого апарату при пізнанні й поясненні світу, І. Пригожин, І. Стенгерс – постмодерністську чутливість тощо).
Розбіжності в позиціях учених пов’язані, на нашу думку, з тим, що згадані ознаки постмодернізму часто суперечать одна одній, адже поняття, що ними характеризуються, час від часу трансформуються, переосмислюються, набуваючи нового змісту. Тому типові ознаки постмодернізму слід розглядати з урахуванням конкретного історичного контексту (певної країни) та в рамках одного виду мистецтва (наприклад, художньої літератури).        Американський літературний постмодернізм представлен такими ключовими фігурами, як Дж. Барт, Т. Пинчон, Д. Коупленд, Д. Бартелми, Р. Сакеник, Р. Федерман та ін. В американському постмодернізмі традиційні форми та мотиви трансформуються не в результаті природної еволюції, а через домінування концепції загального хаосу та розпаду. У роботах цих постмодерністів зображена неймовірна суміш часу, культур, реальних фактів.
Постмодерністська творчість передбачає естетичний плюралізм на всіх рівнях (сюжетному, композиційному, образному, характерологічному, хронотопному тощо), повноту уявлення без оцінок, прочитання тексту в культурологічному контексті, співтворчість читача й письменника, міфологізми мислення, поєднання історичних і позачасових категорій, діалогізм, іронію. Провідними ознаками постмодерністської літератури є іронія, «цитатне мислення», інтертекстуальність, пастіш, колаж, принцип гри. У постмодернізмі панує тотальна іронія, загальне осміяння і глузування з усього. Численні постмодерністські художні твори характеризуються свідомою настановою на іронічне зіставлення різних жанрів, стилів, художніх течій.
За думкою Р. Барта, для постмодерністської парадигми характерним є розпад традиційних уявлень про цілісність, закінчення естетичних систем, відмова від табу та кордонів, визначення світу як «хаосу», а тексту як «інтертексту» [4]. 
Для літературної «техніки» постмодернізму як структуруючого літературного принципу:
       гра з літературними архетипами у вигляді «римейка»;
    широке використання різних текстових планів, залучення документального матеріалу, фотографій, лозунгів тощо;
       точка зору автора відокремлена і простежується на маргінальному рівні тексту – в епіграфах, епілозі, затекстових елементах, слоганах, авторських афоризмах і коментарях-поясненнях неологізмів.
Література
1. Ащеулова И. В. Мир как тексты» в постмодернистских романах конца XX века/ И. В.Ащеулова // Русская литература в новом тысячелетии. – М., 2003. - Т.2. — С. 6.
2. Бабелюк О. А. Принципи постмодерністського текстотворення / Бабелюк О.А.. – Дрогобич : ТзОВ Вимір, 2009. – 296 с.
3. Література постмодернізму [Електроний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrlit.vn.ua/zaruba/article/74.html
4. Постмодернизм в литературе. Поэтика постмодернизма и постмодернистский роман [Электронный ресурс]. – Режим доступа :
 http://otmart.net/node/103

Комментариев нет:

Отправить комментарий