«РОМАН-ВИХОВАННЯ» ЯК ЖАНРОВА МОДИФІКАЦІЯ РОМАНУ:
ОГЛЯД ПІДХОДІВ ДО ЙОГО ПОТРАКТУВАННЯ
ХХ століття
увійшло в світову літературу як століття роману, жанрові модифікації якого
численні та різноманітні, увага до жанру роману-виховання, крім іншого,
спричинена резонансом, який викликав твір П. Зюскінда «Парфуми».
Р. Зельбманн
у роботі «До історії німецького роману виховання» розглядає три типи
роману-виховання як три різних рівня і способу саморозкриття Вільної волі
індивід», де Entwicklungsroman розуміється як «роман розвитку», який не
обов'язково завершується якісною зміною, Erziehungsroman як «роман-виховання», Bildungsroman як «роман-освіти», що припускає останній
щабель динамічного саморозвитку духовної субстанції особистості, на вищому
інтелектуально-міфопоетичному рівні [4].
На думку
вищезгаданого вченого, роман виховання (Erziehungsroman) грунтується на більш
ускладненому фундаменті самореалізації, він демонструє дискурсивно-дидактичний
рівень саморозвитку «Вільної Волі» героя, що наближує його, завдяки
розсудливо-повчальному менталітету, до усвідомлення та осмислення Ідеальної
Мети. Така, наприклад, історична дилогія Генріха Манна з її наполегливо
декларованою ідеальною кінцевою метою Генріха IV - ідея «народного короля»,
який уособлює союз Духа та Дії [4].
«Роман освіти» (Bildungsroman), як твердить Р.
Зельбманн, являє собою синтетичний щабель динамічного саморозвитку духовної
субстанції особистості на вищому інтелектуально-міфопоетичному рівні. Персонаж
осягає Ідеальну Мету в міфологічному часі-просторі з їх універсальною часовою
дискретністю. Цей ступінь - не що інше як апофеоз формування, «освіти» героя,
осягнення ним шуканого гармонійного Ідеалу [4].
Поглиблене
дослідження роману-виховання пов'язане з роботами В. Дільтея, який прийшов до
висновку, що романи-виховання «школи Вільгельма Мейстера», показують людське
формування на різних щаблях, образах, епохах життя. Вивчаючи «роман-виховання»
В. Дільтей виділив три його різновиди: романи «школи Вільгельма Мейстера»,
романи романтичної групи (Фр. Шлегель, Тік, Вакенродер, Новаліс) і романи про
художника. В основі концепції роману-виховання В. Дільтея лежать аналогії з
теорією природної еволюції. Слідом за Шлегелем, Моргенштерном і Гегелем, В.
Дільтей порівняв етапи розвитку органічного світу зі ступенями «дозрівання» героя. Крім того, вчений
приділив особливу увагу ролі оповідача, яка домінує в цьому жанрі, ввів
допоміжне поняття «освітня історія». Це поняття займає, на його думку, проміжне
положення між мотивом освіти і романом виховання в його класичній формі.
Основні тенденції роману виховання трактувалися ним у релігійно-католицькому
дусі. Так, процес виховання героя, інтерпретувався як етапи духовного
перетворення людини: людина проходить шлях від недобровільного вигнання з
райського прастану через ворожий, повний спокус світ, до ідеалу очищення і
відродження. Тому, зауважив В. Дільтей, у підтексті роману постійно присутня
тема «втраченого раю» і «наполегливого прагнення до його повернення». Звідси -
резюмує філософ - і тема «блаженних сутінків душі» чистого, недосвідченого
героя на початку роману та його солодка мрія про жадану гармонію [2].
Німецький
літературознавець Г. Г. Борхерд також виокремив «три фази» роману виховання:
«юні роки», «роки мандрів» і «очищення», «облагородження». Перший етап розвитку
пов'язаний, на його погляд, з показом виховання героя далеко від світу та його
звичаїв, розкриття закладених природою задатків і формування особистості
починається з мандрівок героя по різних областях життя, причому любов і дружба
виявляються вирішальною рушійною силою, в останній же фазі відбувається
остаточне формування героя. Таким чином, на основі аналізу «Років навчання
Вільгельма Мейстера» Й.-В. Гете, дослідник розробив схему-тріаду
роману-виховання [3].
М. Бахтін,
вивчаючи хронотопічну побудову романів, прийшов до висновку, що роман-виховання
- це художня структура, основним організуючим центром якої є ідея становлення.
При цьому він відзначив хиткість меж, що відокремлюють роман-випробування від
роману-виховання, оскільки основоположні ідеї обох споріднених різновидів
взаємопов'язані [1].
Простежуючи
еволюцію жанрових модифікацій роману (роман мандрів, роман випробування героя,
роман біографічний, роман автобіографічний, роман-виховання) М. Бахтін
підкреслив, що в романі мандрівок часові категорії розроблені вкрай слабо,
становлення, розвиток людини роман не знає [1], у романі випробування герой
даний завжди як готовий і незмінний, усі якості його задані від самого початку
і протягом роману лише перевіряються та випробовуються, проте в цьому типі
роману дається розвинений і складний образ людини, що мав величезний вплив на
подальшу історію роману [1].
За М.
Бахтіним роман-виховання дає динамічну єдність образу героя, але сам герой,
його характер - це змінна величина у формулі цього роману. Зміна самого героя
набуває сюжетного значення, час вноситься всередину людини, входить в самий
образ її, становлення людини відбувається в реальному історичному часі з його
необхідністю, з його повнотою, з його майбутнім, з його глибокою
хронотопічністю [1].
На думку
вченого, роман- виховання - роман синтетичний, підготовлений розвитком роману
мандрів, роману випробування, біографічного роману. Формування особистості
героя, динамічний тип становлення і розвитку героя, хронотоп - найважливіші
відкриття роману-виховання [1].
А. В.
Діалектова проаналізувала романи-виховання німецької літератури середини XVIII
століття - «Вільгельм Мейстер» Й.- В. Гете, «Агатон» К. М. Віланда, «Генріх фон
Офтердінген» Новалиса, «Титан» Жан Поля. За її визначенням, під терміном
«виховний роман» мається на увазі твір, домінантою побудови сюжету якого є
процес виховання героя, а життя для героя стає школою, а не ареною боротьби, як
це було в пригодницькому романі [2].
Дослідниця
виділила цілу систему ознак, що характеризують специфіку роману виховання: це -
внутрішній розвиток героя, уроки життя, які герой отримує в результаті
еволюції, зображення становлення характеру головного героя з дитинства до
фізичної та духовної зрілості, активна діяльність центрального персонажа,
спрямована на встановлення гармонії і справедливості, прагнення до ідеалу,
гармонійно поєднує фізичне і духовне, досконалість, принцип моноцентричної
композиції і її стереотипність, рух героя від крайнього індивідуалізму до
суспільства та ін. [2].
А.
Діалектова вважає неможливим дати точне визначення Bildungsroman, оскільки він,
як і всі види і жанри, знаходиться в процесі безперестанної зміни та розвитку
[2].
Отже,
стислий огляд наявних робіт, присвячених жанровій специфіці роману-виховання,
засвідчує відсутність єдиного, загальновизнаного потрактування цього жанру,
хоча і виявляє наявність певних спільних
жанрових домінант.
Література
1. Бахтин М.
М. Эстетика словесного творчества [ сост. С. Г. Бочаров] / Бахтин М. М. – М. :
Искусство, 1979. – 423 с.
2.
Диалектова А. Воспитательный роман в немецкой литературе эпохи Просвещения /
Диалектова А. – Саранск : Изд-во СГПИ, 1972. – 38 с.
3. Лукач Д.
Теория романа [пер. с нем. Г. Бергельсо] / Д. Лукач // Новое литературное обозрение. – М., 1994.
– №9. – С. 69-75.
4. Пашигорев
В. Н. Роман воспитания в немецкой литературе XVII-XX веков : дис. …канд. фил.
наук : 10.01.03 / Пашигорев Владимир
Николаевич – Ростов-на-Дону, 2005. – 333 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий