понедельник, 27 апреля 2015 г.

В. В. Гамалія м. Київ (Германістика)


ПАУЗАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ОЗВУЧЕНОГО РЕКЛАМНОГО ПОВІДОМЛЕННЯ
Сучасний етап розвитку лінгвістики характеризується підвищенням інтересу науковців до просодичної організації політичного, публіцистичного, рекламного, художнього та ділового типів дискурсу [1; 2; 3; 5]. Результати експериментально-фонетичних досліджень вказують, що кожен із цих типів дискурсу вирізняється специфічними інтонаційними параметрами.
В озвученій рекламі модифікації просодичних характеристик забезпечують досягнення її основних цілей: вплинути на слухача таким чином, щоб йому не лише запам’ятався рекламний ролик, але й відбулися зміни в його поведінці. За участю фразової просодії, разом із лексичними і граматичними засобами відбувається також комунікативна об’єктивація інтенції мовця, здійснюється виділення основної і фонової інформації висловлювання.
Серед компонентів інтонації особливе місце в озвученому рекламному повідомленні належить паузі, оскільки саме за допомогою паузи здійснюється розподіл тексту на смислові та тематичні блоки (основну частину реклами та рекламний слоган). Крім того вживання актором реклами пауз різної тривалості підсилює семантичну значущість окремих фрагментів повідомлення.
Озвученим рекламним повідомленням притаманні паузи різної тривалості: надкоротка (до 200 мс), коротка (220-500 мс), середня (520-800 мс), довга (820-1200 мс) та наддовга паузи (від 1200 мс).
Аналіз озвучених рекламних текстів та тих самих текстів, прочитаних дикторами, довів, що паузальна організація озвученої реклами суттєво відрізняється від читання. Одержані дані свідчать, що для озвучених рекламних повідомлень, обраних для дослідження, притаманне вживання переважно коротких (28,3%) та наддовгих пауз (23,8%). Меншим виявився показник вживання надкоротких (15,7%) та довгих (17,9%) пауз, в той час як частотність вживання середніх пауз становить лише 14,3%.
Результати аудитивного та акустичного аналізів засвідчують, що надкороткі та середні за тривалістю паузи зустрічаються в озвученій рекламі й у читанні однаково часто. Значні відмінності стосуються переважно кількості коротких і наддовгих пауз. Згідно з результатами аналізу, прочитані дикторами тексти містять на 21,2 %  більше коротких пауз, ніж ті самі озвучені рекламні тексти. В озвученому рекламному повідомленні короткі паузи допускаються переважно між синтагмами, натомість диктори використовують короткі паузи також між фразами та подекуди навіть між рекламними блоками. Наведемо декілька прикладів для ілюстрації особливостей поділу озвучених текстів за допомогою пауз, використовуючи такі позначки: хвиляста лінія (}) позначає надкоротку паузу;одна коса лінія (/) – коротку, дві косі лінії (//) символізують довгу паузу.
Реклама: 'Um} den vorhandenen 'Platz// optimal zu 'nutzen/, muss 'du} nur 'offen sein} und ein paar clevere kleine "Ideen haben //. Es geht dar'um/, ver'borgenen Platz} zu' finden// und zu 'nutzen// und 'Möbel auszusuchen//, die sich für "viele Sache eignen//.
Читання: Um den vorhandenen Platz optimal zu 'nutzen /, muss du nur 'offen sein} und ein paar clevere kleine "Ideen haben //. Es geht da'rum/, verborgenen Platz zu 'finden} und zu nutzen und Möbel 'auszusuchen/, die sich für viele Sache "eignen//.
Порівнюючи наведені вище приклади, можна помітити, що для озвученого рекламного тексту характерна більш часта паузація, ніж для читання. Актор реклами, на відміну від диктора, використовує паузи для виділення ключових слів реклами. Так, у рекламі можна спостерігати паузу після слів vorhandenen Platz, завдяки якій мовець привертає увагу слухача до теми повідомлення, а саме раціонального використанню вільного простору. Крім того пауза, що з’являється на початку реклами, змушує аудиторію замислитись над тим, про який саме простір йдеться, а отже, з перших секунд звучання рекламний ролик захоплює увагу потенційного споживача.
Тривалі паузи після слів zu finden, zu nutzen та auszusuchen також використовується мовцем з прагматичною метою. Перераховуючи те, що повинен зробити слухач, а саме, знайти, та правильно використати простір, мовець закликає адресата реклами до дії.
На відміну від диктора, актор реклами робить паузу також після слова nutzen, яка може розглядатися як засіб підсилення акценту на слові Möbel, одному із семантичних центрів усього рекламного повідомлення. Як видно з прикладів, за допомогою пауз в озвученій рекламі виділяються саме ті частини, на які аудиторії варто звернути увагу. Використання пауз робить виступ спрямованим на адресата, що, безумовно, на якість та дієвість реклами.
Натомість організація прочитаного диктором тексту з меншою кількістю пауз характеризує повідомлення як таке, що не орієнтоване на публіку. Промовляючи текст майже без пауз, диктор не враховує фактор адресата, а просто озвучує інформацію, яка не сприймається слухачами. Крім того таке мовлення майже позбавлене акцентів та справляє враження монотонного.
Як видно з вищезазначеного прикладу, в озвученому рекламному повідомлені паузи можуть мати різну локалізацію і виникати на межі фонетичних слів, синтагм, фраз та між тематичними єдностями (на межі рекламних блоків). Тому в рамках дослідження здійснено аналіз паузальної організації озвученого рекламного з урахуванням розташування пауз в межах озвученого рекламного повідомлення. Згідно результатів аудиторського та інструментального аналізів, для сучасних озвучених рекламних повідомлень притаманні такі типи пауз відповідно до їхнього розташування у тексті: внутрішньосинтагменна пауза (відокремлює одне фонетичне слово від іншого); міжсинтагменна пауза (з’являється на межі синтагм); міжфразова пауза; пауза на межі рекламних блоків (між тематичними єдностями).
Результати експерименту доводять, що середня тривалість пауз в озвученому рекламному повідомленні залежить від того, де вони розташовані. Так, менш тривалими є внутрішньосинтагменні паузи, а більш тривалими – паузи, що вживаються наприкінці тематичної єдності.
Результатів аналізу свідчать, що типовим для озвученого рекламного повідомлення є використання довгої паузи перед слоганом для розрізнення основної та заключної частин реклами. Вживання довгої та наддовгої пауз перед слоганом можна пояснити також спробою звернути увагу реципієнтів саме на заключну частину реклами. Таку тенденцію встановлено майже в усіх (94,1 %) проаналізованих рекламних повідомленнях, де тривалість пауз варіює від 1,206 мс до 3,404 мс.
Отже, особливості розподілу пауз різної тривалості в озвученій рекламі суттєво відрізняють її від читання. Варто зазначити, що специфіка паузації рекламного повідомлення полягає лише не у кількості пауз та їх тривалості, а також у місці їхнього розташування. Зокрема, паузами завжди виокремлюються ключові поняття реклами, зазвичай назву та головні якості рекламованого товару. При цьому актор реклами часто вживає паузу не після слова, на якому хоче наголосити, а перед ними. Такий прийом керувати увагою слухачів та утримувати її протягом усього рекламного ролика.
Література
1. Вольфовська О. О. Ритм політичної промови як виразник риторичної майстерності мовця / О. О. Вольфовська // Наукові праці Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім. І.Огієнка : Філологічні науки. - Кам’янець-Подільський: «Аксіома», 2012. – Вип.29. – С.92-94.
2. Гусева С. И. Коммуникативная перспектива высказывания иреализация сегментных единиц (экспериментально-фонетическое исследование на материале немецкого языка) : дисс.…доктора филол. наук : 10.02.19 / Гусева С. И. – СПб., 2001. – 430 с.
3. Петренко І. В. Лінгвоакустичні характеристики паузації в сучасному англомовному лекційному дискурсі (експериментально-фонетичне дослідження чоловічого та жіночого мовлення в дидактичній сфері) : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04 / Петренко Інна Володимирівна. – К., 2000. – 210 с.
4. Сотников А. В. Просодичні засоби актуалізації комунікативно-прагматичних інтенцій у британській політичній промові (експериментально– фонетичне дослідження) : дис…канд. філол. наук : 10.02.04 / Сотников А. В. – К., 2012. – 182с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий