воскресенье, 26 апреля 2015 г.

Ю. М. Бумбур м. Маріуполь (Світова література)


АНТИСЕМІТИЗМ, ФІЛОСЕМІТИЗМ ТА АЛОСЕМІТИЗМ У АМЕРИКАНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
Дослідження присвячено проблемам однієї з найактуальніших галузей літературознавчої компаративістики – імагології. Вага імагологічної проблематики для сучасного літературознавства полягає в тому, що сьогодні на передній план виходять міжнаціональні проблеми і зв’язки, у тому числі етнокультурні, зокрема, проблеми відносин з етнокультурними спільнотами, своїми й чужими.
Американські письменники ХІХ – початку ХХ століть часто виводять образи євреїв, при цьому можна спостерігати два полярні стереотипи – євреї зображуються або різко негативно або позитивно. Таке різне ставлення – від філосемітизму до затятого антисемітизму – пов’язане з масовою єврейською еміграцією, яка викликала різну реакцію корінних американців. У творчості багатьох американських письменників цього періоду спостерігається неоднозначне, суперечливе ставлення або трансформація єврейської теми.
Метою дослідження є аналіз імагологічних особливостей літературного етнообразу єврея як Іншого та трактування єврейської теми у американській літературі ХІХ – початку ХХ століть.
Одним із національних стереотипів, які зустрічаємо у літературі будь-якого періоду або літературного напряму, - образи  євреїв. У нашій роботі ми розглянули, як трактувалася єврейська тема у світовій літературі, та виокремили три основні напрямки – біблійну тему, філосемітизм та антисемітизм.
Незалежно від свого ставлення до релігії, всі ми в деякому розумінні спадкоємці Біблії. Як відомо, світова культура, особливо європейська, розвивалася з двох основних джерел - античності і Біблії. Священна історія, Старий і Новий Заповіти протягом століть привертали до себе увагу письменників. Багато біблійних сюжетів знайшли своє втілення у творах художньої літератури. Найбільш популярними, на наш погляд, стали сюжети про створення світу і людини, про Адама і Єву і вигнання їх з Раю, про Каїна й Авеля, про десять заповідей Мойсея, і звичайно, про життя і смерть Ісуса Христа.
Тенденція, що зустрічається набагато рідше, ніж використання біблійної тематики, є філосемітизм.
«Філосеміт» - слово, досить рідкісне у вживанні, як рідкісні ті, з ким це слово співвідноситься. Деякі вчені задаються питанням, чи існує таке поняття, як «філосемітизм». Його антонім - «антисеміт», навпаки, є широко поширеним. І це не випадково, бо люди, позначені цим словом, далеко не рідкість [4].
Досліджуючи соціологічні моделі антисемітизму, І. Анісімова дійшла висновку, що всі вони ґрунтуються на культурному комплексі, істотним елементом якого є міфологізовані структури буденної свідомості та міфологічний образ єврея – персоніфікація світового зла, замінник відсутнього бога. Антихрист, ворог, масон, носій буржуазного духу або, навпаки, революціонер ... Історична доля єврейського народу визначила ту «легкість», з якою образ цього народу міфологізується [1, 35]. Є цікава точка зору, що євреї, як і всі меншини, служать домінуючій культурі як чисте полотно, на якому інші зображують свої власні страхи, бажання і занепокоєння.
Важливий внесок у дослідження антисемітизму робить літературознавство. Вивчення єврейських мотивів і образів – одна з класичних тем літературознавчих розвідок. За сучасного розуміння міждисциплінарних студій літературні образи досліджують за допомогою вивчення позалітературного контексту, що дозволяє відсторонитися від наївно-позитивістського підходу до метафор. Більше того, зроблено важливі відкриття, як літературні образи євреїв впливають на антисемітські упередження. Такі літературні постаті, як Шейлок і Натан, «прекрасна єврейка» визначали парадигми єврейського буття, хоча вони, всупереч давнім хибним уявленням, не відповідали позалітературній дійсності [2, 1007 - 1008].
Приблизно одночасно з антисемітизмом з'являється поняття «філосемітизм». У перекладі з грецької воно означає «люблячий семітів», тобто євреїв. Це прояв інтересу, поваги до єврейського народу, його історичного значення і оцінка позитивного впливу іудаїзму в історії світу з боку неєвреїв.
Спочатку це поняття використовувалося з негативною конотацією, в колах антисемітів, як презирливе прізвисько їхніх опонентів, і довгий час ніхто не хотів виглядати філосемітом [3].
Нашу увагу привернув також термін «алосемітизм», запропонований соціологом З. Бауманом. Він має значення – «ставлення до євреїв як до інших». Як зазначив дослідник, цей термін гораздо краще підходить для того, щоб описати ставлення суспільства до євреїв, він більш нейтральний, ніж антисемітизм або філосемітизм [5, 5]. 
Проаналізувавши американську літературу ХІХ – початку ХХ століть, ми дійшли висновку, що приблизно до 1850 р. антисемітизм не мав у США значного поширення. Єврейська тема була представлена у цей період біблійними образами та сюжетами. Можна зустріти біблійну символику у творчості багатьох поетів та прозаїків (Дж. Вітьєр, Е. Хейл, Г. Мелвілл, Г. Лонгфелло). Як правило, вони трактують біблійні сюжети у сентиментально-повчальному дусі.
Антисемітизм був поширеним елементом у світогляді багатьох американських письменників другої половини ХІХ – початку ХХ століть. У Х. Гарленда це виражається головним чином у щоденниках; для Ф. Норріса та Е. Вортон ця проблема є більш важливою, оскільки вона знайшла відображення у їх художній прозі. Але немає ніяких сумнівів, що ці письменники поділяють ряд загальних антисемітських стереотипів.
Більшість антисемітських стереотипів були сформовані на економічній основі. «Єврей» такого стереотипу – жадібний, необтесаний, небезпечний.
Що стосується філосемітизму, він не був широко поширеним та виражався здебільшого у інтересі до єврейської культури та звичаїв, наприклад, у творчості Г. Харланда. Такий філосемітизм, звичайно, мав виключно світський характер.
Аналізуючи твори американської літератури вивчає мого періоду, ми звернули увагу на той факт, що у творчості одного й того же письменника можемо спостерігати обидві тенденції – антисемітську та філосемітську, наприклад, у творчості Т. Драйзера.
Література
1. Анисимова И. И. Антисемитизм: опыт концептуализации / И. И. Анисимова // Вестник ТГУ. – 1998. – № 3. – С. 29 – 36.
2. Бенц В. Дослідження антисемітизму / Вольфганг Бенц // Єврейська цивілізація. Оксфордський підручник з юдаїки. – К. : ДУХ І ЛІТЕРА; Дніпропетровськ : Центр «Ткума», 2012. – С. 1005 – 1017.
3. Дорфман М. Антисемиты говорят правду [Электронный ресурс] / М. Дорфман // Новый смысл. – Режим доступа : http://www.sensusnovus.ru/analytics/2011/07/01/8686.html
4. Кацев А. Филосемиты в мировой истории [Электронный ресурс] / Ариэль Кацев // Еврейский обозреватель. - № 11/251. – Режим доступа: http://jew-observer.com/istoriya/filosemity-v-mirovoj-istorii/
       5. Philosemitism in History / Edited by J. Karp and A. Sutcliffe. – Cambridge University Press, 2011. – 348 p.

Комментариев нет:

Отправить комментарий