воскресенье, 26 апреля 2015 г.

О. С. Гуманкова, А. В. Мілківська м. Житомир (Методика викладання ІМ)


ІНТЕГРАЦІЯ  МЕТОДУ АСОЦІАТИВНИХ СИМВОЛІВ У МЕТОДИЧНІ ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ АНГЛОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ
Входження України у європейській освітній простір є об’єктивним чинником підвищення уваги до проблеми раннього навчання іноземних мов. Необхідність введення вивчення іноземних мов у дошкільних навчальних закладах (ДНЗ)  задекларована у сучасних державних освітніх документах, зокрема у Базовому компоненті дошкільної освіти [1], програмі розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (оновлена редакція) [3]. Це підвищує вимоги до рівня викладання іноземної мови в ДНЗ, зумовлює пошук ефективних методів та технологій навчання іноземної мови дітей дошкільного віку.
Проблема раннього навчання іноземної мови розглядалася в дослідженнях Н. С.Барбелко, І. В.Вронської, Т. М.Шкваріної, О. С.Казанінчар та інших. Інноваційні технології у навчанні англійської мови дошкільників визначено у практичних доробках С. В.Гунько, О. Є.Дем’яненко. Однак питання інтеграції інноваційних методів та технологій навчання у методичний контекст занять англійської мови в ДНЗ не отримало достатньої уваги у наукових доробках вчених.
Метою статті є привернення уваги до можливостей інтеграції методу асоціативних символів (МАС) у методичні етапи формування англомовної лексичної компетентності дошкільників.
Сутність МАС полягає у тому, що до кожної лексичної одиниці (ЛО) пропонується відповідний асоціативний символ (образ), який обігрується, та використовується для засвоєння лексичного матеріалу. Оволодіння чужою мовою відбувається через звичну дітям особистісну діяльність за допомогою рухів, жестів, міміки, імітуючи та доводячи до автоматизму виконання й промовляння певних мовленнєвих зразків у відповідних ситуаціях, що спрощує механізм засвоєння ЛО [2, с.5-7]. До позитивних рис використання методу відносять: максимальне використання аналізаторів дітей у вивченні навчального матеріалу; дотримання принципу природовідповідності; активізація дошкільників в процесі навчання; урізноманітнення навчального процесу; сприяння мимовільному запам’ятовуванню ЛО;  зменшення використання зростаючого обсягу наочності тощо [2, с.23].
Ми підтримуємо точку зору науковців у цьому аспекті і вважаємо, що МАС дозволяє підвищити ефективність формування англомовної лексичної компетентності дошкільників, оскільки в основній мірі дозволяє задіяти не тільки аудіальний, візуальний,  а й кінестетичний аналізатори дошкільників. На нашу думку, цей метод є одним із найбільш перспективних для ДНЗ. Тому, надзвичайно важливою є методично-коректна інтеграція МАС у методичні етапи формування англомовної лексичної компетентності дошкільників.
У наукових доробках вчених пропонуються наступні етапи формування англомовної лексичної компетентності (ЛК): а) ознайомлення з новими ЛО; б) рецептивно-репродуктивне тренування; в) комунікативна практика [4, с.19].  Ці етапи співвідносяться з підциклом занять англійської мови в ДНЗ пропонованими Т. М. Шкваріною  [5, c.66]. Згідно наукових досліджень вченої кожного тижня у ДНЗ має проводитись по чотири заняття англійської мови, кожне з яких має специфічну тематичну мету, яка відображається у їх назвах: заняття №1 «Введення нового матеріалу» співпадає з першим етапом формування ЛК;  заняття №2 та №3 «Тренування у спілкуванні» співпадають з другим етапом формування ЛК; заняття №4 «Практика у спілкуванні» співпадає з третім етапом. Отже, важливо розподілити ігрові вправи на основі використання МАС відповідно до етапів формування ЛК.
На першому етапі ознайомлення з новими ЛО (перше заняття підциклу) метою якого є семантизація нових ЛО та забезпечення їх первинного запам’ятовування, вихователь повинен пояснити значення нових ЛО, ввести та затренувати асоціативні символи спрямовані на позначення нової лексики. На цьому етапі доцільним є використання вправ на основі МАС: «Listen and mime», «Mime and repeat», «Move and repeat».
Другий етап формування англомовної ЛК, метою якого є формування стереотипу вживання ЛО, та організація рецептивно-репродуктивного тренування щодо засвоєння форм і значень нових слів, співпадає з другим та третім заняттям підциклу.  Для дошкільників пропонуються наступні вправи з використанням МАС: «Find and mime», «Mime and sound», «Do the actions and say».
Третій етап формування англомовної ЛК, метою якого є забезпечення комунікативної практики у вживанні ЛО співпадає з четвертим заняттям підциклу. На цьому етапі вихователь може пропонувати вправи на основі МАС типу: «Roleplay», «Mime and describe», «Make a story and show».
Ефективність пропонованих вправ на основі використання МАС доведено в ході проведення занять з англійської мови в ДНЗ № 49, № 70 м. Житомира.
Література
1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні [Електронний ресурс] : Офіційний веб-сайт Міністерства освіти і науки України. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/690/bazovij_komponent- doshkilnoji_osviti_v_ukrajini/. – Назва з екрана.
2. Граючись учимось. Англійська мова : Програма та методичні рекомендації / С. Гунько, Л. Гусак, З. Лещенко та ін.. – К. : Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 2013. – 88 с.
3. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» нова редакція. Частина 2 [Електронний ресурс] : Офіційний веб-сайт Міністерства освіти і науки України. Програми розвитку дітей. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/690/programi_rozvitku_ditej/. – Назва з екрана.
4. Професійно-методична підготовка майбутнього вчителя іноземної мови у вищому навчальному закладі: навчально-методичний посібник. Укладачі: Л.В. Калініна, I.B. Самойлюкевич, Л.I. Березенська [та ін]. / За заг. ред. І.В. Самойлюкевич. – Житомир: Видавництво Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2008. - 165 с.
5. Шкваріна Т. М. Англійська мова для дітей дошкільного віку : книга для вчителя / Шкваріна Т. М. – К. : Шкільний світ, 2009. – 160 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий